Ferrari 250 GTE 2+2: succesvolle start van nieuwe bloedlijn

In elk Autovisie-nummer kijken we terug naar onze coverhistorie en lichten we een auto uit die eerder op ons magazine prijkte. Ditmaal gaat het om de Ferrari 250 GTE 2+2.

De vierzitters zijn nu niet meer weg te denken uit het aanbod van de Italiaanse sportwagenbouwer, maar tijdens de lancering van de eerste uit de reeks, waarin later onder andere de 412, 456 en 612 Scaglietti zullen verschijnen, kijken puristen wel even op van een Ferrari met een achterbank.

Volbloed

De eigenwijze Enzo is tot het inzicht gekomen dat de schoorsteen niet alleen van volbloed sport- en racewagens kan roken. Vanwege de grote vraag uit de klantenkring naar een toegankelijker en bruikbaarder model gaat Ferrari overstag en komt met de 250 GTE 2+2. Hoewel hij comfortabeler is dan eerdere modellen, is de nieuwe vierzitter nog steeds een raszuivere Ferrari inclusief de legendarische Colombo V12 in het vooronder, die voor de gelegenheid wel iets minder wild is afgesteld.

Een granturismo uit het boekje, geschikt voor lange ritten op hoge snelheid met twee volwassenen en twee kinderen aan boord plus bagage. Op zoek naar extra interieurruimte is de motor 20 centimeter naar voren geplaatst en de achterzijde verlengd voor meer bagageruimte.

Pininfarina

Dit alles is door Pininfarina in een zeer smaakvolle jas gestoken. De neus vertoont sterke overeenkomsten met de andere 250’s, maar de achterzijde is met een nieuwe coupé-daklijn volledig hertekend. Slanke raamstijlen zorgen voor uitstekend zicht rondom.

Betaalbare Pininfarina van de dag: Hyundai Matrix

De GTE slaat aan bij de kopers. In drie jaar tijd worden er, in drie op details van elkaar verschillende series, onge-veer duizend stuks gebouwd. Daarbovenop komen nog 50 stuks van de 330 America. Die sorteert alvast voor op de opvolger 330 GT 2+2 door diens 4-liter V12 te combineren met het chassis en de carrosserie van de GTE. Door dit succes zit Ferrari er aanvang jaren ’60 financieel warmpjes bij. Dat komt de race- en sportwagenafdeling uiteraard ten goede.

5 must-haves: Ferrari 250 GT Pininfarina en meer!

De puristen van nu hoeven niet te klagen. Ferrari zal komend jaar ongetwijfeld kritiek moeten incasseren wanneer het zijn langverwachte eerste SU V introduceert. Dan moeten ze maar eens terugkijken hoe het de 250 GTE is vergaan en met een blik op de verkoopcijfers zien dat het wel goedkomt. Een bruikbare Ferrari voor alledag, dat wil toch iedereen? Die Purosangue SUV kan niet anders dan een verkoopknaller worden.

Aanbod en prijzen Ferrari 250 GTE 2+2

Ondanks relatief hoge productieaantallen en jarenlange miskenning – er zijn veel GTE’s gesloopt om andere 250’s en replica’s van motor en onderdelen te voorzien – zijn de prijzen skyhigh gegaan. Gelukkig zitten ze nog wel aan de goede kant van het miljoen. Een prachtige bruine Series III staat in eigen land te koop, vraagprijs 450.000 euro. 370.000 euro vraagt de ver-koper voor een witte S III in Madrid en een Duits autobedrijf wil 569.000 euro voor een S III in de kleur Blu Chiaro hebben. Houd daarnaast ook veilingen in de gaten. Specialisten, ook voor restauratie, zijn er genoeg.