Autovisie
Autovisie Archief 4 jan 2021

Covermodel Renault 6: een icoon opvolgen is een bijna onmogelijke opgave

Vraag dat maar eens aan Citroën, dat in de jaren ’60 met de Dyane probeert de legendarische 2CV te verversen. Of neem British Leyland, dat grote moeite heeft een opvolger voor de Mini te ontwikkelen. De halfbakken Clubman is geen succes, de latere Metro kan evenmin in zijn voetsporen treden. Geen van deze pogingen overleeft het origineel. Hetzelfde gaat op voor de in 1968 geïntroduceerde Renault 6.

Tekst: Walter van Sloten

Forse kritiek

Oorspronkelijk werd de Renault 6 ontwikkeld om het gat tussen de R4 en de grote R16 op te vullen, maar ondertussen gebruikmakend van hetzelfde platform en techniek als de R4. Tijdens de introductie komt er dan ook forse kritiek vanuit de autopers op de 845 cm3 motor uit de R4 die te zwak zou zijn voor de grotere en zwaardere R6; prestaties en verbruik blijken ondermaats. Dat geldt ook voor de verkoop; voor de consument is de toegevoegde waarde ten opzichte van de R4 onduidelijk.

Renault 6 doorkijk

Upgrade

Twee jaar later worden deze problemen grotendeels opgelost door toepassing van de bekende 1,1-liter uit de R8, gekoppeld aan een nieuwe transmissie die natuurlijk wordt bediend met die typisch Franse uit het dashboard stekende ‘paraplustok’. Tegelijkertijd krijgen remmen en koeling van de Renault 6 een upgrade. De 1.1 is herkenbaar aan de tot de achterbumper doorlopende uitlaat en extra koelgaten onder de grille.

R6 Rodeo
De Rodeo was een soort Mehari-achtige variant van de Renault 6.

Test

Reden genoeg voor een grote test in Autovisie en een verdiende plek op de cover. De Renault 6 is volgens de toenmalige redactie goed op smaak gekomen en voldoet prima als comfortabel vervoer voor vier personen en hun bagage. Dankzij de aanpassingen kan worden gesproken van een ‘ingrijpend vernieuwde automobiel’.

R6 dashboard

Facelift

In 1974 volgt een cosmetische facelift met nieuwe grille, bumpers en achterlichten, waarmee de Renault 6 visueel weer aansluiting vindt bij de rest van het Renault-programma. De R6 kent een lange productieperiode, in 1980 stopt de productie zonder directe opvolging in Frankrijk. In Spanje wordt hij nog tot 1986 gebouwd. De R4 overleeft tot 1994, en is met ruim 8 miljoen geproduceerde exemplaren vele malen succesvoller dan de R6.

R6 FL
Het facelift model had een duidelijk andere grille en vierkante koplampen.

Aanbod en prijzen

Renault 6 rijden hoeft niet veel geld te kosten, maar het aanbod (in Nederland) is beperkt. Bij ons staat precies één R6 te koop, een leuk exemplaar van de 1e generatie, met de 845 cm3-motor. Vraagprijs net geen 5 mille. Meer zesjes zijn er over de grens te vinden, kijk maar eens wat rond op leboncoin.fr. Genoeg aanbod, wel veel opknappers. Onder de 1000 euro kun je een leuk project op de kop tikken. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, plaatwerk is lastiger te vinden en niet echt rendabel om te repareren. Zorg dus dat je thuiskomt met een roestarm exemplaar. Altijd in de schaduw van de R4.

Renault 6 covermodel

Specificaties Renault 6 1100

  • bouwjaar: 1970
  • nieuwprijs: (1970) fl. 6773,– (€ 3073,–)
  • gemaakt van/tot: 1968-1986 (tot 1980 in Frankrijk)
  • topsnelheid: 134 km/h
  • acceler. 0-100: 20,7 s
  • gem. verbruik: 1 op 12,4
  • motor: vier-in-lijn, 1108 cm3
  • max. vermogen: 45 pk/5300 min-1
  • max. koppel: 78 Nm/3000 min-1
  • transmissie: 4-traps handgesch., voorwielaandr.
  • massa leeg: 788 kg

*Fabrieksgegevens