Seat Tarraco 1.5 TFSI test: grote jongen, klein hartje?

Seat mag dan nog steeds de naam en de ambitie hebben om het sportiefste jongetje van de VAG-klas te zijn, maar in het geval van de Seat Tarraco 1.5 TFSI is het vooral de grootste.

Seat Tarraco 1.5 TFSI

Vijf deuren, zeven zitplaatsen en vier motoren deels in combinatie met vierwielaandrijving en een automaat. Uit die combinaties mag je gerust de conclusie trekken dat de Tarraco voor de multifunctionaliteitsprijs gaat.


Pas op: dit artikel komt uit het Autovisie archief van oktober 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn.
Tekst: Jaco Bijlsma
Fotografie: Seat


Helaas moeten we melden dat de prijzen nog steeds niet bekend zijn, meer dan de indicatie die we ten tijde van de allereerste rijindruk met het gecamoufleerde prototype gaven, kunnen we nog steeds niet geven.

Seat Tarraco 1.5 TFSI

Drieling

Reken dus op een vanafprijs van zo’n 37 mille, precies tussen de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan in. Met die twee deelt hij het MQB-platform en de wielbasis, maar qua lengte overtreft deze Tarraco de twee andere telgen van deze drieling.

Als we het uiterlijk in volle glorie bekijken, dan zie je een rustig vormgegeven grote SUV, niets meer en niets minder. Een auto zonder echt opvallende designdetails, waar niets mis mee is, maar die daardoor ook een tikkeltje saai en voorspelbaar is.

Wel voldoende verschillend van de Tiguan en de Kodiaq, maar voor alle drie geldt dat het behoorlijk serieus ogende SUV’s zijn. Het zal vooral een kwestie van smaak en prijs zijn die bepalen met welke van dit trio je naar huis gaat. Qua ruimte en functionaliteit zitten ze dicht bij elkaar.

Seat Tarraco 1.5 TFSI

Lekkere allrounder

Datzelfde gaat op voor de rijkwaliteiten. En dat is niet gek met dat gedeelde platform en die techniek die tot zeer grote hoogte identiek is. Achter het stuur van de Tarraco ervaar je dat je een grote SUV ment, zonder dat hij echt belemmerend groot aanvoelt.

De besturing is aan de lichte kant, maar wel voldoende precies. De onderstelafstemming is lekker allround, niet te stevig, maar ook niet te soft en het overhellen van de carrosserie blijft in bochten binnen de perken.

De Skoda rolt wat meer en de Tiguan voelt wat zwaarder aan, verschil is er dus wel, maar niet erg veel. De afstelling van deze grote Seat is in elk geval goed gelukt, want je kunt er zowaar echt prettig mee sturen, op de papa-dagen kun je als je je kroost hebt afgeleverd genieten op een dijkweggetje. Een aangename bijzaak, zeg maar.

Seat Tarraco 1.5 TFSI

Maak de juiste keuzes

Een hoofdzaak is wel dat je de juiste motor en versnellingsbak kiest bij zo’n grote knaap. Want in deze tijden van downsizing ligt matige driveability op de loer. Zo’n relatief kleine turbomotor, zeker in combinatie met een automaat, is soms een crime in een grote auto.

Dan merk je dat het toch te lang duurt voordat zo’n turbomotor kracht ontwikkelt bij wegrijden of in start/stop-situaties en hortend en stotend door de stad gaan. Daarom zijn diesels met hun natuurlijke trekkracht lager in het toerenbereik vaak de betere keus bij dit soort auto’s.

College Hilhorst reed de Tarraco echter met de diesels en noteerde wel dat zelfs die er hoorbaar aan moesten trekken om tempo in de ongeveer 1700 kg zware SUV te krijgen. Hoe doet de Tarraco het dan met de instapbenzinemotor, was de grote vraag.

Motor is bekend terrein

De motor kennen we van de nodige andere VAG-modellen en die viercilinder heeft ook COD, oftewel cilinder on demand. De krachtbron functioneert zowaar toch nog goed genoeg in deze grote Tarraco. Natuurlijk moet je met 150 pk en 250 Nm geen wonderen verwachten.

Sterker nog, je moet meer schakelen dan je tegenwoordig gewend bent. Maar dat is geen straf met de precieze, gemakkelijk te bedienen zestraps handbak. Met de nauwkeurig te doseren koppeling en remmen kun je mooi soepel op tempo rijden.

Wie echt schakellui wil rijden, moet een andere motor kiezen, want je moet echt aan de bak en een automaat is met deze motor niet verkrijgbaar. Maar als je de motor aan het werk zet in zijn ideale werkgebied, tussen 3000 en 4000 toeren per minuut, dan presteert hij voldoende.

Seat Tarraco 1.5 TFSI
Ook te bestellen als zevenzitter, maar die extra zitplaatsen zijn alleen voor kinderen.
Seat Tarraco 1.5 TFSI
Prima dashboard met mooie materialen en een duidelijke indeling.

Snel is hij niet

Bij tussenacceleraties van 80-120 km/h merk je wel dat je met de kleinste motor op pad bent. We hebben hem nog niet ‘geklokt’, maar een ding is zeker, snel is hij dan niet. Wel positief is dat de viercilinder ook bij vollast of wat daarop lijkt, nooit zijn beschaving verliest.

Luidruchtige protesten blijven achterwege. Kijk je naar fabrieksopgaven, dan zie je een topsnelheid van 201 km/h en een 0-100 km/h-tijd van 9,7 seconden. Niet slecht als je weet dat hij als vijfzitter 1599 kg weegt en als zevenzitter (zoals wij hem reden) 1634 kg.

Onthaasten

Vergeet echter niet dat dit natuurlijk papieren waarden zijn, als je je hele gezin inlaadt en het maximum toegestane gewicht van 2330 kg toucheert, ga je volautomatisch onthaasten. Hoeveel je er dan nog achter mag hangen is onbekend, want de maximum trekgewichten zijn nog niet vrijgegeven.

Qua verbruik scoort deze 1.5 TFSI een WLTP-waarde van 1 op 13,7 of 1 op 12,5 als zevenzitter, wat op de CO2-lijst voor respectievelijk 165 en 182 g/km zorgt. Allemaal waarden waar de rekenmeesters mee aan de slag moeten om de uiteindelijk prijs te bepalen. Als die deugt en concurrerend is hebben we er een praktische SUV bij.

Eindoordeel

Ruime SUV met prima rijeigenschappen. Geen echte usp’s ten opzichte van Tiguan en Kodiaq, prijs zal bepalend voor succes zijn.