Maak kennis met de iconische Ford Mustang V8 Hardtop van Herbert

Voor Herbert Snoeck was de aanschaf van een klassieker een kwestie van passen en meten. Deze Ford Mustang V8 Hardtop past precies, en had als bonus een volledige, 49-jarige, onderhoudshistorie.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2016. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Klassieker kiezen

Ik heb privé eigenlijk altijd wel een aardige auto gereden, maar wat dat in een maand kost…, zonde van het geld. Ik vind het ook niet meer zo belangrijk wat er op het pad staat. Ik heb die auto dus verkocht en rij nu naar mijn werk in een gebruikte Golf. En ik heb gedaan wat ik al jarenlang wil doen: een klassieker kopen. Voor het geld van één grote auto rij ik nu in een Golfje en in een klassieker en ik heb er ook nog veel meer plezier van.

Zo’n klassieker kiezen is best lastig, er is zoveel te koop. En een bijkomend probleem is mijn lengte. Met precies twee meter vallen er heel wat auto’s af. Een Austin Healey bijvoorbeeld: ik heb het geprobeerd maar daar pas ik gewoon niet in. En met een Triumph TR6 ben ik ook bezig geweest. Betaalbaar, goed te onderhouden, maar ook te klein. Ik heb zelfs naar een 911 gekeken, van eind jaren tachtig, maar die vond ik als eerste klassieker toch wat te duur.

Ford Mustang V8 Hardtop Ford Mustang V8 Hardtop

Ford Mustang V8 Hardtop

En toen kwam de Mustang in beeld. Iedereen kent hem, het is natuurlijk een icoon, maar er zijn Mustangs en Mustangs. Je hebt de agressief ogende versie, met dikke velgen, een andere uitlaat, en een hoop herrie, maar dat is niet mijn ding. Ik viel voor het jarenzestigmodel. En dan liefst een origineel, basic exemplaar. Ik had er al een stuk of drie, vier gezien toen ik deze auto online tegenkwam. Ik heb meteen een afspraak gemaakt om te gaan kijken en het beviel me gelijk.

De kleur is geweldig en ook niet onbelangrijk: de man die hem verkocht gaf me meteen vertrouwen, er was een klik. Na zo’n driekwart dag rond de auto gelopen te hebben is de koop gesloten. Het was erg onwennig maar ondanks een enorme file en noodweer op de terugweg meteen geweldig: terug naar huis in mijn eigen Mustang.

Alle boekjes

De auto is nieuw geleverd door Holiday Ford in Sunnydale California en Christopher Santaella heeft er op 7 februari 1967 maar liefst 3130,77 dollar voor betaald. Boven op de basisprijs gingen er nog behoorlijke bedragen naar bijvoorbeeld het met vinyl beklede dak, de Select Shift Cruise-o-Matic en ook de extraatjes voor de stuur- en rembekrachtiging, luxe middenconsole, radio, getint glas en wieldoppen. Al deze informatie is door de vorige twee eigenaren bij de auto verzameld en bewaard.

Echt álle originele rekeningen en boekjes van de afgelopen 49 jaar zitten erbij. Deze winter heb ik natuurlijk al wat avonden met de mappen op schoot gezeten om de historie van de auto te leren kennen. Van vervangen schokbrekers bij Century Automotive tot filters en een emission test bij Cunningham’s autoservice: de hele geschiedenis gaat aan je voorbij. Alle data en alle bedragen. En altijd als er iets vervangen moest worden zijn originele onderdelen gebruikt. Documentatie is lastig in waarde uit te drukken, maar het geeft me toch een speciaal gevoel bij de auto.

Ford Mustang V8 Hardtop

Met je hoofd erbij

De Mustang is door een handelaar naar Nederland gehaald en in februari 1999 gekocht door de vorige eigenaar. In 2011 heeft hij de auto opnieuw laten spuiten. De lak was verweerd en er zijn wat kleine parkeerschades verholpen, dus dat is niet vreemd na al die tijd. Natuurlijk is de originele Lime Gold kleur weer gebruikt. Aan de V8 is niets gebeurd en ook het interieur is nog origineel, met hier en daar wat kleine plekjes, maar dat heeft zo zijn charme. Ook heeft hij na de aankoop een brief naar de eerste eigenaar gestuurd met wat vragen: over de kilometerstand, een kleine lekkage en mogelijke schades. Misschien stuur ik hem nu ook wel weer wat info; dat ik de nieuwe eigenaar ben en dat de auto in goede handen is.

Ik heb er al redelijk wat mee gereden. Het rijdt heel intensief, je moet er goed met je hoofd bij zijn. Je bent er constant mee bezig de auto te laten doen wat jij wil. Er zit een drietraps automaat in en door de kick-down is de auto behoorlijk vlot. Ik moet de Mustang nog wel beter leren kennen, het moet nog meer ‘eigen’ worden. Deze zomer ga ik lekker genieten en bijhouden wat er eventueel moet gebeuren. Het blijft een 49 jaar oude auto, dus ik heb vast wel weer iets te doen komende winter. En natuurlijk ga ik net als de vorige twee eigenaren alles bij de auto bewaren!

Weetjes

Vanaf begin jaren dertig werden er ook Fords in Amsterdam geassembleerd. Rotterdam had de voorkeur, maar toen Henry Ford persoonlijk kwam kijken tijdens de bouw van het fabriekscomplex bleek dit te ver van het water te liggen naar Fords zin. Er werden Engelse, Duitse en ook Amerikaanse Fords gebouwd. Ook de Mustang voor de Europese markt is van ‘65 tot ‘67 in Nederland gemaakt. Amerikaanse importauto’s hadden een lange levertijd en door in Amsterdam te bouwen kon snel worden ingespeeld op wensen op het gebied van kleuren en uitvoeringen. Eind ’67 stopte Ford Nederland met de verkoop van Amerikaanse Fords en Nederland weer aangewezen op via België geïmporteerde Mustangs.