Geen showroomauto: Toon bouwde zijn Citroën Dyane 400 om tot camper

Toon Kasbergen geloofde meer in motoren dan in auto’s. Tot hij de Citroën Dyane 400 ontdekte en hem tot mini-camper ombouwde.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2016. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Ik hou erg van techniek, maar ik was een man van motorfietsen en boten. Ik woon al jaren op een oude sleepboot en heb altijd motorfietsen gehad voor mijn dagelijks vervoer. Dus wat moest ik met een auto? Ooit heb ik een Fiat Panda gehad, maar dat is inmiddels 23 jaar geleden. Toen ik hem had gekocht, had ik er gelijk spijt van en heb ik hem gauw weer verkocht.

Op jacht naar Eenden

Een collega die mij door weer en wind zag motorrijden heeft me uiteindelijk overgehaald toch weer een auto te kopen. ‘Waarom zoek je niet iets voor tijdens het slechte weer?’opperde hij. ‘Koop toch een leuke klassiekert!” Aanvankelijk ik zag dat niet zitten, want ik had al genoeg hobby’s. Toch ben ik uit nieuwsgierigheid op internet gaan kijken, waar ik op een site van een garagebedrijf met Eenden belandde. Daar zag ik deze auto en ik was er direct van gecharmeerd.

Enkele dagen later ben ik op de motor naar die garage gereden en ik had er gelijk een goed gevoel bij. De auto reed lekker, ik kreeg er bovendien vier nieuwe Michelins bij, dus de eerste auto waar ik in twintig jaar naar ging kijken, heb ik gelijk gekocht. Ik had gelukkig al een ruime garage voor mijn motorfietsen, waar ik hem kon stallen. Een auto als deze moet binnen staan.

Citroën Dyane 400 Citroën Dyane 400

Citroën Dyane 400

De Dyane heeft dienst gedaan bij een hotel op Mallorca en is gebouwd in de Spaanse Citroën-fabriek in Vigo. Toen ik ‘m kocht, was de auto 31 jaar oud en had hij 55.000 kilometer op de teller.
Op zich best aannemelijk, je komt immers niet ver op zo’n eiland. Een compressietest bevestigde de goede staat van het blok. Voor de verkoop was de auto al opgeknapt. Dit is niet superstrak gedaan, maar de auto ziet er gewoon goed uit.

Voor mij hoeft het geen showroomauto te zijn. Een van de dingen waar ik voor viel, was z’n inzetbaarheid. Vroeger ging ik vaak kamperen met de motor, door van deze Dyane een mini-camper te maken, zou ik het kamperen weer kunnen oppakken. Extra voordeel is dat ik nu met twee man op pad kan. Op de achterste wielkasten leg ik een mobiele vloer waarop ik een matras leg. Zo kan ik er prima in slapen.

Citroën Dyane 400

Lid van de club

De eerste keer dat ik ermee reed, was wel wennen. Hij helt enorm over en bij het schakelen moet je goed uitkijken wat je doet. De achteruit zit zonder vergrendeling op de plek waar bij veel andere auto’s de eerste versnelling zit, de één zit op de plek van de twee, enzovoorts. Gelukkig ben ik een rustige rijder, en had ik het Dyane-gevoel al snel onder de knie. Inmiddels ben ik lid van de Dyane club. Er is elke maand een magazijnbijeenkomst, dan sta ik achter de balie om onderdelen te verkopen en help ik mensen met sleutelwerk. Door die club is het bezit van zo’n autootje nog leuker geworden.

Het onderhoud doe ik zelf. Als ik een plekje op de carrosserie zie, pak ik het meteen aan. De techniek is perfect voor elkaar, die heeft zich vorig jaar bewezen tijdens de reis naar de wereldmeeting in Polen. We hebben in totaal 3000 kilometer gereden: zo’n 250 kilometer per dag, van camping naar camping. In totaal ben ik drie weken onderweg geweest.

Laatst sprak mijn collega me weer aan: ‘Wat ben je nou aan het doen, joh? Nu zit je toch weer met slecht weer op de motor!’ Maar ik vind het zonde om bij slecht weer met deze auto te rijden. En als ik me goed aankleed en op de motor stap, kan de Dyane lekker droog binnen blijven staan.

Weetjes

De besteluitvoering van de Dyane komt in 1978 op de markt – maar liefst elf jaar na de introductie van de personenuitvoering. Hij volgt de ‘Besteleend’ AK 400 op. Er wordt gebruik gemaakt van een langer chassis met een grotere wielbasis. De voor de Spaanse markt gebouwde auto’s heten Dyane 400, elders in Europa wordt de naam Acadiane gebruikt.

De auto is behoorlijk succesvol en nadat de productie van de personen- Dyane in 1983 stopt, blijft men de besteluitvoering bouwen tot 1987. In een zeer kleine oplage werden er ook campers gebouwd op Acadiane-basis, waavan de Italiaanse Oasi en de Duitse Reise-Ente bekende voorbeelden zijn. In totaal werden er 253.393 bestel-Dyane’s gebouwd.