BMW 3 Serie test: voorspelbare vooruitgang of verrassing?

Zo’n nieuwe BMW 3 Serie is altijd groot, maar tegelijkertijd ook voorspelbaar nieuws. Toch is de eerste test altijd spannend, want alleen die geeft antwoord op de vraag of hij ook lekker stuurt.

BMW 3 Serie test

Net als bij een nieuwe 911 weet je al jaren waar je op kunt rekenen bij de Drie: voorspelbare vooruitgang, evolutie. Revolutie past niet bij een held, want die koesteren we namelijk juist om een aantal heel herkenbare zaken waar we altijd op willen blijven rekenen.

Dat maakt dergelijke auto’s ook de kern van hun merk. En dat de 3 Serie de as is waarom die blauwwitte propeller draait, lijdt geen twijfel: sinds de allereerste in 1975 de 02-serie naar het bejaardenhuis stuurde, zijn er meer dan 15 miljoen exemplaren van gemaakt.


Dit artikel komt uit het Autovisie archief van oktober 2018

  • Tekst: Jaco Bijlsma
  • Fotografie: BMW & Autovisie

Groener aanbod

Geen revolutie dus, ook niet bij de afdeling aandrijflijnen. We moeten het opnieuw doen met de bekende, verbeterde viercilinder benzine- en turbomotoren die variëren in vermogen van 150 pk voor de 318d tot 265 pk voor de 330d.

De 320i heeft 184 pk te geef en de 330i kan 258 paarden laten galopperen. Een volledig elektrisch model van de 3 Serie zit er nog niet bij, maar in de vorm van de 330e plug-in hybrid wordt het de komende zomer wel wat groener.

Met een in de achttrapsautomaat geïntegreerde elektromotor komt het verzamelde maximumvermogen van die CO2-reduceermachine tot 215 kW, maar belangrijker is dat de voorlopige opgave qua CO2-uitstoot 39 g/km is en het elektrische bereik toenam tot zo’n zestig kilometer. Ook in de zomer arriveert een nieuw M Performance-model, namelijk de M 340i XDrive.

Met hulp van twee turbo’s perst die er met zijn zes-in-lijn 374 pk uit. Dat vermogen weet hij met vierwielaandrijving efficiënt om te zetten in maximale vooruitgang, want hij raffelt de standaardsprint in slechts 4,4 seconden af.

BMW 3 Serie

Grote veranderingen?

De 3 Serie mag er dan niet revolutionair anders uitzien, hij is wel van voor tot achteren helemaal nieuw. Ten opzichte van zijn voorganger veranderde er stiekem heel veel. Zo is hij bijna acht centimeter langer en dik anderhalve centimeter breder.

Belangrijk voor Freude am Fahren zijn de grotere spoorbreedtes en ook de dik vier centimeter langere wielbasis is van invloed op de rijeigenschappen.

Die nieuwe, grotere maten zijn overigens goed verpakt in een beter gestroomlijnde koets, want de Cw-waarde daalde van 0,26 naar 0,23. Met dank aan een veel vlakkere wagenbodem, een front met actieve kleppen in de grille en slimme luchtinlaten en -uitlaten die de stroomlijn gunstig beïnvloeden.

Ook goed nieuws is dat de totale auto gemiddeld 55 kg is afgevallen.

Toch is de nieuwe 3 qua functionaliteit ook gegroeid; zo zit je achterin niet alleen ruimer, maar er kan ook 36 liter meer bagage mee.

Zwaktebod

Ander praktisch genot kun je vinden in de vorm van extra opbergruimte in het interieur en meer rijassistentie. Die bedien je met een veelvoud aan knoppen op het multifunctionele stuur en met de nodige schakelaars op de middenconsole.

Op de grote display voor je neus zie je dan je keus bevestigt en ook vaak op de grote centrale display die met een mooie gebogen lijn het dashboarddesign volgt. Overigens hebben niet alle uitvoeringen de digitale meters standaard, de goedkopere versies hebben analoge klokken.

Dat is toch een beetje een zwaktebod in een markt waar zelfs non-premium merken in het B-segment al auto’s met een digitaal dashboard standaard aanbieden. Bij de 3 Serie is er niettemin flink geïnvesteerd in digitale techniek. Zo moet de BMW 7.0 interface uitblinken door communicatietalent.

Net als bij concurrent Mercedes is bijna alles via een zelflerende voice-control bedienbaar. ‘Hey BMW’ is het startcommando en voor je het weet heb je dan spraakverwarring en vervolgens ruzie met je nieuwe, tweede vrouw.

Investeren

Maar net als in een echte relatie moet je er een beetje in willen investeren, je best doen en dan ontdek je naar welke commando’s er wel wordt geluisterd. Er zit onderhuids nog veel meer techniek. Deze 3 kan ook goed autonoom rijden bijvoorbeeld.

Achteruit zelfs en dat is zeer bruikbaar en legaal. De reverse parking assistent onthoudt je exacte route van de laatste 50 meter, als je niet harder hebt gereden dan 36 km/h tenminste.

Vervolgens kun je met een druk op de knop de auto handsfree achteruit laten rijden (wel met remmen de snelheid doseren) en dan rijdt hij in exact hetzelfde spoor achteruit. In een zeer krappe parkeergarage situatie met veel bochten werkte het perfect. Ideaal als je jezelf klemrijdt in een krappe stadssituatie en achteruit moet rijden om plaats te maken.

Hoe rijdt hij? Dat is bij zo’n 3 Serie natuurlijk een zwaarwegende vraag. BMW’s ceo Harald Krüger riep nog trots bij de onthulling op de autosalon van Parijs dat deze nieuwe 3 de meest dynamische moest zijn in zijn klasse, maar is dat ook zo?

BMW heeft er in elk geval veel aan gedaan. De Drie werd niet alleen lichter, maar minimaal ook zo’n 25 procent stijver. Dát, gecombineerd met een verder geperfectioneerd onderstel, belooft veel goeds.

Zo zijn de standaarddempers (je kunt hem natuurlijk ook bestellen met optionele, variabele, DCC-dempers) vervangen door geavanceerde nieuwe exemplaren die (net als bij veel modellen van de concurrentie) nu ook een soort tweefase-werking hebben.

Simpel uitgelegd: de dempers hebben een tweede zuiger en de cilinder vernauwt zich wat. In dat nauwere deel van de cilinder perst de tweede zuiger de hydraulische vloeistof samen en is de demping aan het einde van het bereik ongeveer vijftig procent sterker.

Op de vooras is op die manier de uitgaande slag beter gedempt, achter juist de ingaande slag. Het zijn dus niet simpelweg hydraulische bump-stops, want de 3 heeft bovendien nog conventionele polyurethaan bump-stops.

Bovengemiddeld goed

Al met al is er een onderstel ontstaan dat precies reageert en alle bewegingen beter controleert. Dat begint natuurlijk al bij de stijvere basis waarop die dempers kunnen werken. Dat alles komt de precisie, maar ook de communicatie van de opnieuw afgestelde besturing ten goede.

Deze 3 stuurt als een 8 (bovengemiddeld goed dus), maar ook een beetje als een 5. Omdat de totale auto zo volwassen is geworden dat je het gevoel hebt met een 5 Serie op pad te zijn. Maar als je echt begint te pushen, profiteer je van de grotere agiliteit en dynamiek van een lichtere Drie.

Dan pas voel je het scherpere randje dat in eerste instantie in comfort verdwenen lijkt zijn. En dan kun je echt precies hard rijden, maar ook gooien en smijten. Zelfs driften als je, zoals wij, met de sterkere 330i op pad bent. Die motor heeft met sperdifferentieel en sportonderstel net voldoende vermogen om dwars te kunnen gaan.

Speels weggedrag

Op het circuit konden we ook even ruiken aan de sterkste M 340i XDrive, een M Performance-model met 375 pk en vierwielaandrijving. Die stuurt met veel vertrouwen en snelheid en bijna met het speelse weggedrag van een achterwielaandrijver.

Dat deze 3 als een junior 5 aanvoelt, komt ook omdat hij stiller en comfortabeler is geworden, want zowel het windgeruis als de rolgeluiden zijn afgenomen. Met dank aan A-zuilen die werden gevuld met schuim om het windgeluid te verminderen.

Ook de dikkere voorruit maakt hem stiller, evenals als de (optionele) akoestische voorste zijruiten. Tel daarbij op dat de wielkasten beter geïsoleerd zijn en dat er een stiller werkende standaard climate control wordt gebruikt, en je weet waar de 3 Serie zijn limousineachtige rust aan te danken heeft.

De lekkerst sturende auto?

Moeten we blij zijn met de nieuwe Drie? Ja, is het antwoord, want de nieuwe versie is allrounder en legt ten opzichte van zijn voorganger de standaard zeker weer hoger. Vergeleken met zijn concurrenten is dat verschil wat minder groot.

De prijzen, dik 46 mille voor een 318d en dik 52 mille voor een 330i, zijn wel keurig marktconform. Net als de uitrusting, want de mededingers in deze klasse hebben vergelijkbare veiligheidssystemen, vergaande connectiviteit en luxe gadgets zoals veel uitgebreidere digitale dashboards of smartphonebediening in plaats van zo’n ouderwetse sleutel.

Toch zijn we vooral blij dat BMW de claim dat dit de lekkerst sturende auto in zijn segment moet zijn, weer lijkt te hebben waargemaakt. We gaan binnenkort op pad met de concurrentie om dat nog eens heel goed te vergelijken, maar één ding is nu al zeker: deze nieuwe Drie behoort tot de top.