Stijn Kuster
Stijn Kuster Test 23 feb 2024
Leestijd: 1 minuut

Zuiniger dan fabrieksopgave? Het daadwerkelijke verbruik van de Ford Puma ST

Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de nieuwste Ford Puma ST is.

Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met bijvoorbeeld airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.

Ford Puma ST

Omdat de 1,5-liter driecilinder niet meer geleverd wordt, rijden we de Ford Puma ST met de 1,0-liter driecilinder, goed voor 170 pk. Deze is gekoppeld aan een zeventraps automaat met starter-generator. Het grote voordeel van die kleinere motor is natuurlijk dat hij zuiniger is. Maar hoe zuinig is hij in praktijk?

Ford Puma ST
WLTP-verbruik gemiddeld 6,0 l/100 km
Gemeten verbruik 5,9 l/100 km
Actieradius WLTP/Gemeten 700/712 km
Milieulabel B
CO2-emissie 136 g/km

Het hybridesysteem laat zich tijdens de verbruiksronde gelden. We halen met de ST een betere score dan de fabrieksopgave. De Puma verbruikt 1 op 16,9 gemiddeld.

De verbruiksronde

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Ford Puma ST, Toyota C-HR GR Sport, Autovisie, dubbeltest, flitsbezorgers
Ford Puma ST vs. Toyota C-HR GR Sport. (Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Wil je alles weten over de Ford Puma ST? Lees dan hier de dubbeltest met de Toyota C-HR GR Sport.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.