Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Test Gisteren
Leestijd: 3 minuten

Waarom BMW met de iX3 de toekomst van het merk op het spel zet… en wint!

BMW heeft zich ruim de tijd gegund om na de i3 nu pas een tweede volledig elektrisch bouwplatform te ontwikkelen. De BMW iX3 laat zien dat die beslissing zich de komende jaren met rente gaat terugbetalen.

Afgezien van de originele i3 zijn de elektrische auto’s van BMW tot op heden gebouwd op een platform dat ook voor brandstofmotoren en plug-in hybrides gebruikt kan worden. Deze iX3 is de eerste auto van BMW’s ‘Neue Klasse’ EV-platform, waarmee net als met de Neue Klasse uit de jaren zestig een nieuw tijdperk binnen het bedrijf wordt ingeluid. En alles wijst erop dat het gouden tijden gaan worden, want de BMW iX3 is om uiteenlopende redenen een bijzonder interessant aanbod.

Nieuwe BMW iX3 lijkt zeer aantrekkelijke deal

De harde cijfers spreken eigenlijk al voor zich. Voor 70.500 euro koop je een SUV met min of meer dezelfde afmetingen als de conventionele X3, een WLTP-actieradius van 805 kilometer (of 678 in de minst zuinige configuratie), snelladen tot 400 kW (dus een 10 tot 80 procent lading in 21 minuten) en 469 pk.

Ter vergelijk: een Audi Q6 e-tron met ongeveer die prijs heeft 306 pk, 641 kilometer actieradius en 270 kW snellaadvermogen. De aankomende Mercedes-Benz GLC 400 komt met 489 pk, 673 kilometer en 330 kW vanaf 72.631 euro nog het dichtst in de buurt.

Ook de 520 tot 1.750 liter bagageruimte van de iX3 zijn concurrerend. Vanzelfsprekend komen er op termijn nog versies met minder en minder vermogen, louter achterwielaandrijving en kleinere accu’s met corresponderende prijzen.

Accupakket als onderdeel van autoconstructie

Bijzonder aan de accupakketten van het ‘Neue Klasse’ platform is niet zozeer de 800V-netspanning of het (voor BMW nieuwe) gebruik van cilindervormige NMC-accucellen, maar vooral dat het pakket fungeert als integraal onderdeel van de autoconstructie.

Deze sportwagen is plots verboden in België: hoe zit het in Nederland?

De bodem van het pakket is tevens de bodem van de auto, de deksel dient als bodemplaat waar de stoelen rechtstreeks op worden geschroefd. Daardoor is het complete pakket lichter, dunner en energiedichter dan voorheen.

Bewust geen high-tech onderstel

Alle Neue Klasse-auto’s beschikken tot nader order over conventionele schroefveren, passieve dempers (met op de achteras een hydraulische rebound-bumpstop en starre stabi’s. Geen luchtvering, geen adaptieve schokdempers, geen vierwielsturing en geen actieve rolstabilisatie dus.

In plaats daarvan veel tijd en moeite gestoken in het ontwikkelen van één geperfectioneerd passief systeem. Een ‘key enabler’ daarvoor was de inmiddels veelbesproken ‘Heart of Joy’, een centrale supercomputer die alle rijdynamische subsystemen letterlijk en figuurlijk onder één zelfontwikkeld en -geschreven dak verenigt. Met twintig keer meer rekenkracht dan voorheen, snellere reactietijden en meer programmeeropties als resultaat.

Rijtest met de nieuwe BMW iX3

In de video gaan we dieper in op het weggedrag en rijbeleving van de iX3, maar ook de compleet nieuwe gebruiksinterface en het bijbehorende bedieningsconcept. Nog een reden om te kijken is een demonstratie van de geavanceerde rijassistentie, waarmee als eerste auto in Europa handsfree level 2 autonoom gereden kan worden.

premiumAudi Q5 vs. BMW X3: dit is de beste Duitse SUV

Na de hoon die BMW de afgelopen jaren ten deel viel omdat het bleef werken met gedeelde platforms, snoert het merk met dit nieuwe platform en alle techniek die eruit voortvloeit effectief en de mond. Voor EV-haters blijft er met auto’s als deze weinig over om over te zeuren. Zoveel is zeker. De Neue Klasse is in twee woorden ‘Grote Klasse’.

iX3

BMW

8.5 Score

Pluspunten

  • Concurrerende prijs
  • Goede wegligging
  • Grote actieradius en goede laadsnelheid

Minpunten

  • Controversieel uiterlijk
  • Geen iDrive-knop meer
  • Geen luchtvering etc. leverbaar

De iX3 en alle andere auto’s die op hetzelfde platform volgen, zijn de juiste auto’s op het juiste moment voor BMW. De prestaties spreken voor zich, de prijs is concurrerend en de rijbeleving is goed.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.