Van deze Toyota Urban Cruiser ligt de Kia EV3 niet wakker
Toyota is rijkelijk laat met een elektrische SUV voor het B-segment. Een klasse waarin de bestverkochte auto van de Nederland, de Kia EV3, de dienst uitmaakt. De kans dat de Toyota Urban Cruiser die titel gaat bedreigen is heel klein.
De Toyota Urban Cruiser is in samenwerking met Suzuki ontwikkeld en daardoor de tweelingbroer van de eVitara. Suzuki claimt leidend te zijn geweest in het project en Toyota beweert eigenlijk hetzelfde. De waarheid ligt in het midden. Hij komt in het eerste kwartaal van 2026 op de markt als het elektrische alternatief voor de zeer succesvolle Yaris Cross.
Niet zo praktisch als Kia EV3
De Toyota Urban Cruiser is 4,29 meter lang en daarmee 10 centimeter langer dan de opgekrikte Yaris. Met die lengte voldoet hij aan het ideaalbeeld in het B-segment, want de Kia EV3 is 4,30 meter lang.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_0013.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_007.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_0010.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_0013.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_007.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2F2025_Urban_Cruiser_Interiors_0010.jpg)
Met een kofferbak van slechts 238 liter voldoet de Toyota Urban Cruiser niet aan de gemiddelde maat in zijn klasse. Sterker nog, dat is piepklein. Door een standaard verschuifbare achterbank is de bagageruimte wel op te rekken tot 306 liter, maar ook dat is ondermaats. De EV3 heeft bijvoorbeeld 460 liter te bieden.
BYD-accu’s in de Toyota Urban Cruiser
De Toyota Urban Cruiser biedt de keuze uit twee accupakketten. Er is een versie met 47,8 kWh inhoud en 144 pk op de voorwielen, en een versie met 59,8 kWh nettocapaciteit en 174 pk op de vooras. Die laatste is er ook als 4WD-variant met 184 pk. Beide LFP-accu’s worden ingekocht bij BYD.
Met de kleine batterij haalt de Toyota Urban Cruiser 344 kilometer en met de grotere opslag zou hij 426 kilometer moeten halen. Hij heeft dus Chinese accu’s, terwijl de Urban Cruiser in India samen met de eVitara wordt gebouwd. Laden kan hij met maximaal 125 kW in het geval van de grote accu, maar die piek lijkt hij niet lang vast te houden. Van tien procent naar tachtig procent state of charge kost namelijk 45 minuten. Dat is vrij lang.
Goedkoper dan Kia EV3
De prijzen voor de Toyota Urban Cruiser starten bij 32.995 euro en de grotere accu kost 35.795 euro. Standaard zijn onder meer een warmtepomp, batterijvoorverwarming en zogezegd de over zestien centimeter verschuifbare achterbank. Zaken die niet vanzelfsprekend zijn in het B-segment. De Kia EV3 begint bij 37.000 euro met een accu die vergelijkbaar is met de grote accu van de Urban Cruiser.
Concurrentie voor Toyota Urban Cruiser is moordend
Met nog meer dan een half jaar tot de daadwerkelijke marktintroductie van de Toyota Urban Cruiser probeert het Japanse merk toch alvast de spotlights te pakken. Dat is te verklaren, want de concurrentie is moordend in het elektrische B-segment. Om toch al wat aandacht te genereren rondom de Urban Cruiser konden we alvast met zo goed als voltooide prototypes rijden.
Door het gebruik van een LFP-accu is de Toyota Urban Cruiser behoorlijk zwaar. De gereden 4WD-versie weegt 1.835 kg en om die massa te dragen is hij stevig geveerd. Dat voel je op korte oneffenheden, maar het laat hem ook vlot reageren op stuurbewegingen. De besturing is wat indirect, maar geeft een fijne tegendruk en hij gaat beter een bocht door dan de zompig afgestemde Kia EV3.
Urban Cruiser
Toyota
Pluspunten
- Tien jaar garantie
- Royale basisuitrusting
- Aardig rijgedrag
Minpunten
- Kleine kofferbak
- Beperkte hoofdruimte achterin
- Stevig geveerd
De Urban Cruiser weet zich niet echt te onderscheiden in het zeer competitieve B-segment voor elektrische SUV’s. Maar hij zal door de vertrouwde Toyota-naam en de tien jaar garantie zeker kopers trekken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Iwan Vlaar heeft een klassieke Nissan die echt niemand kent
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Duurtest Peugeot e-3008: het eindcijfer na 11.000 testkilometers
-
Met nieuwe EV van BMW rijd je zonder te laden naar Zwitserland
-
In deze vakantielanden kun je je elektrische auto gratis opladen
-
Alpine heeft alles op alles gezet om nieuwe A390 licht te laten lijken
-
Elektrische Mercedes G-klasse flopt, maar scoort in Nederland
-
Autovisie Garage: zijn deze wielen voor de Nissan Skyline een miskoop?
-
Lucid Air Sapphire: gebakken lucht of gigaprijs meer dan waard?
-
Nieuwe elektrische auto is een van goedkoopste van Nederland