Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
Op Land Rover na heeft Suzuki van alle volumemerken het meeste bedenktijd gehad om een elektrische auto te maken. Maar da’s niet helemaal af te zien aan het eindresultaat: de Suzuki eVitara.
De eVitara zal vanaf Q3 van dit jaar vooralsnog in drie versies op de markt verschijnen. Het basismodel wordt aangedreven door een 144 pk motor tussen de voorwielen en heeft een accupakket met een inhoud van 49 kWh. De cellen daarvoor worden ingekocht bij het Chinese BYD en zijn van het LFP-type, wat impliceert dat ze voordelig, stabiel en duurzaam zijn, maar ook betrekkelijk veel ruimte innemen en zwaar zijn. Ook kunnen ze niet zo snel opladen, waardoor je aan de snellader 45 minuten kwijt bent voor een 10 tot 80 procent sessie.
Suzuki eVitara biedt tot 435 kilometer actieradius
De vermoedelijke verkooptopper wordt een versie met een 174 pk motor die de voorwielen aandrijft, en 61 kWh aan accucellen in de vloer. Op papier goed voor 435 kilometer actieradius. Een extra 65 pk motor tussen de achterwielen behoort ook tot de mogelijkheden. Dit levert een gecombineerd vermogen van 184 pk en 306 Nm (in plaats van 193 Nm) op, ten koste van zo’n 30 kilometer actieradius.
De Suzuki eVitara vist met een lengte van 4,3 meter en een wielbasis van 2,68 meter in dezelfde vijver als onder andere de Kia EV3 en Volvo EX30. Geen onlogische keuze, aangezien die tot de bestverkochte auto’s van het moment behoren. Dat de accu behoorlijk wat ruimte inneemt laat de beperkte binnenruimte zien. De bagageruimte is vanwege een zeer hoge laadvloer en aflopende daklijn bijzonder klein met een inhoud van 238 liter. Een verschuifbare achterbank is wel standaard aanwezig om dit uit te breiden tot 306 liter, ten koste van de (redelijke) beenruimte achterin.
Beperkte ruimte in de elektrische auto
De hoofdruimte is daar zodanig beperkt dat je met een lengte van 1,85 meter strak met je hoofd tegen het plafond zit. Ook is de vloer vrij hoog, waardoor een zit met licht opgetrokken knieën niet te vermijden is. Voorin is de Suzuki eVitara ook niet heel ruim. Ook hier is de zit vrij hoog, op stoelen met een korte zitting, ingeklemd tussen het portier en de vrij brede middentunnel. Het interieur ziet er netjes uit, maar is wel voor het grootste gedeelte opgetrokken uit harde kunststoffen.
Zoals tegenwoordig gebruikelijk kijk je uit op een breedbeeld met digitaal instrumentarium en infotainmentscherm. De vormgeving is in de geest van het merk aangenaam eenvoudig en goed afleesbaar, maar de eerste kennismaking met het infotainmentgedeelte was niet onomwonden positief, met lange laadtijden en beperkte functionaliteit. Een intelligente routeplanner die automatisch de beste laadstops inplant, is bijvoorbeeld niet van de partij.
De EV valt of staat met zijn prijs
Uit het rijden bleek dat de eVitara behoorlijk stevig is afgeveerd om het gewicht te kunnen controleren. De grote wielen (18 of 19-inch) en het stevige onderstel maken wel dat de Suzuki best vlot de bocht om wil, met beperkte rol- en duikneigingen en een goed afgewogen besturing.
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat de eVitara zich ondanks de late entree bepaald niet tot de modernste of beste elektrische auto’s behoort. Maar de échte waarde van een EV is pas goed in te schatten wanneer de prijzen bekend zijn. De 10 jaar garantie die Nimag op de auto geeft zijn aantrekkelijk, alsook de rijke standaarduitrusting. Maar voor een concurrerend totaalpakket zal de prijs straks niet te hoog moeten zijn.
eVitara
Suzuki
Pluspunten
- Mooi ontwerp
- Geen verkeerde rij-eigenschappen
- 10 jaar garantie
Minpunten
- Krap interieur
- Achterhaalde infotainment/EV-integratie
- Matige snellaadprestaties
Het eerste probeersel van Suzuki op de EV-markt weet op geen enkel vlak z’n spreekwoordelijke hoofd boven het maaiveld uit te steken. Laten we hopen dat ‘ie niet duur wordt gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Cupra Born VZ is praktische hatchback, maar is-ie heet genoeg?
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Waarom deze piepkleine Suzuki toch een waar ruimtewonder is | Sjoerds Weetjes 450
-
Weet de Abarth 600e te overtuigen als elektrische hot hatch?
-
Prijsvechter MG komt met nieuwe Kia EV3-concurrent: de S5
-
Zonde! Politie ramt Toyota Supra van de weg en die is nu total loss
-
De Lucid Gravity is een verrassend goed (en ruim) totaalpakket
-
EV-occasion kopen? Bij dit merk geen zorgen over slechte accu
-
EV Supertest 2025: Abarth 600e zeer kansrijk door unieke feature
-
EV Supertest 2025: is Alpine A290 GTS als ‘lichtgewicht’ kansrijk?