Autovisie
Autovisie Test 9 mei 2021

Dubbeltest EV busjes: Citroën ë-SpaceTourer vs. Mercedes-Benz EQV 

Zelfs busjes zijn er tegenwoordig met volledig elektrische aandrijflijn. De voordelen voor een ondernemer zijn evident, maar is zo’n MP-EV ook wat voor de particulier? 

Fotografie: Martijn Bravenboer 

Favoriete auto’s van Sebastiaan Vettel

Het gebruik van personenbusjes voor het familievervoer geen typisch Nederlandse hobby. Niet in de laatste plaats omdat ze vaak alleen met dieselmotor verkrijgbaar zijn, en daardoor voor de particulier die de volle mep aan bpm moet aftikken, zo goed als onbetaalbaar. Maar het wordt over het algemeen ook niet bepaald hip gevonden om elke dag taxichauffeur te spelen. In Duitsland denkt men daar heel anders over, en zie je regelmatig hele families uit busjes rollen. En niemand minder dan Sebastian Vettel vertrouwde me tijdens een interview ooit toe dat hij ondanks een goed gevulde garage zijn meeste kilometers in een VW-busje aflegde, want lekker ruim en tegenwoordig snel en comfortabel zat. 

Elektrische busjes nieuwe trend?

Misschien dat de nieuwe trend van elektrische aandrijving in deze ruimtewonderen ons collectief op andere gedachten kan brengen. Voor fabrikanten valt er in deze klasse, waar het brandstofverbruik hoog is, veel winst te behalen voor het terugbrengen van het CO2-vlootgemiddelde. Maar wat zit er voor ons in? In elk geval vrijstelling van wegenbelasting en bpm, waardoor de aanschafprijs niet of nauwelijks hoger is dan die van een diesel, maar de vaste lasten en onderhoudskosten een stuk lager zijn. Maar hoe zit het met de actieradius, snelladen en andere EV-perikelen? En welke van deze twee elektrische busjes weet voor- en nadelen uiteindelijk het best tegen elkaar weg te strepen? 

busjes

Kosten, veiligheid & uitrusting 

Juich in elk geval niet te vroeg bij het lezen van zaken als ‘bpm-vrijstelling’. Echt goedkoop zijn deze busjes nog steeds niet. De passagiersversies van de Citroën ë-SpaceTourer beginnen weliswaar bij een alleszins redelijke 53.011 euro, maar daarvoor krijg je een kale taxibus met een 50 kWh-accupakket, dat op papier goed is voor 230 kilometer actieradius. Als je nagaat dat wij met dezelfde accu in een Opel Corsa in de winter amper 180 kilometer ver kwamen, kun je wel nagaan dat een versie met het 75 kWh-pakket en 330 kilometer theoretische autonomie eigenlijk een must is. Als dat maar genoeg is voor die 2289 kilo plus inzittenden en hun spullen…

Zwaar

Zwaar? Ga dan even zitten voor het leeggewicht van de Mercedes-Benz EQV: maar liefst 2535 kilo met dank aan een kolossaal 100 kWh-accupakket onder de vloer, waarvan 90 kWh te gebruiken is om tot 347 kilometer ver te komen op een lading. Gelukkig maar dat de Benz ook over heel wat meer power beschikt om al die massa in gang te houden. De voorwielen worden aangedreven door een enkele synchroonmotor met 204 pk en 362 Nm. Het keuzemenu bij Das Haus is inzake versies en varianten een stuk minder uitgebreid. Reken bij beide merken dus op 80.000 euro of ongeveer 1200 lease-euro’s per maand voor een aardig complete familiebus. 

Ontwerp & interieur 

Toch blijft zo’n omgebouwde Jumpy wel iets waarmee je moet willen leven. Wie voor dit soort bedragen shopt, is tegenwoordig gewend om in een mobiele designlounge te stappen, maar de SpaceTourer is overduidelijk een bestelbus met lippenstift. Nou scheelt het dat die de afgelopen jaren steeds dichterbij naar MPV’s en SUV’s zijn gekropen qua fit & finish, alsook zitpositie en bedieningsgemak. De EQV maakt al van veraf indruk als de Mercedes-Benz onder de busjes. Zeker zo met de optionele rode kleur hoef je niet bang te zijn dat er wildvreemde mensen instappen als je ‘m ergens laat op de avond naast een uitgaansgelegenheid parkeert. In het interieur is ook net wat meer inzet dan bij Citroën zichtbaar om er iets bijzonders van te maken. 

Comfort & functionaliteit 

Standaard beschikt de EQV over vier individuele stoelen achterin, verdeeld over twee rijen. Maar er zijn ook twee- en driezitsbanken beschikbaar, eventueel zelfs met neerklapbare leuning om er een bed van te maken. De bestuurdersstoel in de SpaceTourer is zowaar nog comfortabeler dan die in de EQV. Echt een ruime zetel met uitstekende pasvorm, multi-instelbare lendensteun en nota bene een massagefunctie als aanvulling op de verwarming. De zitpositie zelf is iets minder comfortabel, omdat je te dicht op de pedalen of te ver van het stuur af zit. Het zitcomfort achterin is opvallend gelijkwaardig aan dat van de concurrentie. In geen van beide busjes merk je er qua praktisch comfort ook maar iets van dat er een gigantisch accupakket onder de vloer ligt. Wat dat betreft is dit soort auto’s ervoor gemaakt, want er is ruimte zat aan boord.  

Prestaties & verbruik 

Dan is nu natuurlijk de grote vraag hoeveel actieradius die enorme accu’s dan wel in zich hebben. Hebben ze met hun grote accupakketten ook een grote actieradius of valt het tegen? En hoe presteren ze aan de laadpaal en snellader? 

Rijeigenschappen 

Dan is het nu tijd om terug te komen op het eerdere advies om toch vooral de optionele luchtvering bij de EQV niet over te slaan. De testbus beschikte daar namelijk niet over en dat hebben we geweten. Letterlijk elke van de minstens 2500 kilo waarmee je onderweg bent, voel je het onderstel bezighouden. Op glad asfalt is het veercomfort daardoor aangenaam, Mercedes-achtig comfortabel, maar zodra je iets van oneffenheden of een bocht tegenkomt, gaat het fout. 

De SpaceTourer weegt met zijn aanzienlijk kleinere accu en lichtere interieur enkele honderden kilo’s minder. Een verschil dat niet ongemerkt voorbij gaat en zelfs wordt versterkt door een onderstel dat duidelijk stugger is geveerd en gedempt. Niet zo plankhard als van een echte bestelbus, maar de achteras is duidelijk op flinke belading berekend. 

De hele test met alle meetgegevens staat in Autovisie magazine. Koop het in de winkel of abonneer je en lees ook online alle meetresultaten.