Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Mini Countryman
Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de nieuwste Mini Countryman is.
Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met bijvoorbeeld airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.
Mini Countryman
Autovisie rijdt de Mini Countryman in de C-uitvoering. Dit betekent dat er een 1,5-liter driecilinder onder de motorkap ligt die met behulp van een turbo en een forse 48V mild-hybride starter/generator 170 pk levert. Het maximale koppel bedraagt 280 Nm.
De Mini Countryman heeft energielabel C en verbruikt volgens de WLTP-meetmethode 6,1 liter per 100 kilometer. Hiermee heeft de auto een actieradius van 738 kilometer.
Het daadwerkelijke verbruik
Mini’s zijn mede door de rechtopstaande ruit vaak vrij rumoerig op hoge snelheid, maar in deze Countryman was het bandengeruis ook duidelijk aanwezig. Van de onbalans van de driecilinder merk je niets. De Mini ontkoppelt niet bij gas los. Integendeel: de auto wordt sterk afgeremd door het hybridesysteem dat remenergie terugwint.
Verbruik en milieu | Mini |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 6,1 l/100 km |
Testverbruik gemiddeld | 5,9 l/100 km |
Actieradius | 738 km |
Milieulabel | C |
CO2-emissie | 139 g/km |
De acceleraties verlopen vlotjes en in praktijk bleek de aandrijflijn zuiniger dan de fabrieksopgave. We haalden met de Mini Countryman een testverbruik van 1 op 16,9, op 20-inch wielen met sportbanden.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Mini Countryman? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Volkswagen Tiguan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Corolla Cross
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Mitsubishi ASX
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Jeep Avenger
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Suzuki Swift
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Deze Autobahn-EV heeft hogesnelheidsvrees