Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia Niro EV
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Kia Niro EV.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Kia Niro EV
Autovisie rijdt de Kia Niro met de 204 pk elektromotor op de voorwielen die zijn energie put uit een accupakket met een capaciteit van 64,8 kWh. Volgens de fabrikant kan je 463 kilometer rijden op een volle acculading.
De daadwerkelijke actieradius
De kou tijdens de test had duidelijk invloed op de prestaties van de Kia Niro EV, want diens verbruik (zonder warmtepomp) significant hoger dan de fabrikant opgeeft. Hierdoor haalde de elektrische auto een actieradius van 329 kilometer.
| Kia | |
|---|---|
| Gemiddeld Verbruik (WLTP) | 16,4 kWh/100 km |
| Gemeten Verbruik | 19,7 kWh/100 km |
| Actieradius (WLTP) | 463 km |
| Gemeten Actieradius | 329 km |
| Laadtijd 10-80% | 43 min |
| Gemeten Laadtijd 10-80% | 62 min |
Ondanks een accuverwarmingsfunctie die reageert op ingeplande laadstops, viel de Kia in de kou tegen aan de snellader. De laadsnelheid van de Kia Niro EV kwam maar zeer kortstondig boven de 70 kW uit en bleef meestal rond de 40 à 50 kW hangen, zodat je (veel) meer dan een uur kwijt bent voor een 10 tot 80 procent vulling
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FBYD-vs-Niro-77-van-101.jpg)
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
- Deze hatchback is niet de spannendste occasion, maar wel een heel betaalbare stadsauto
- Kia: “We verwachten 430.000 Seltossen per jaar te verkopen” – en daar kan het merk gelijk in krijgen
- Duurtest Kia EV3: snelladen doet deze elektrische auto beter dan je denkt
- Ruim, betaalbaar en geen SUV: is de Kia PV5 een aantrekkelijke keuze?
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de BMW X3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Fiat Grande Panda
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Firefly
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes CLA
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de DS 8
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mazda 6e
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Zeekr X
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq RS
-
WLTP-bereik niet reëel: zo kom je achter daadwerkelijke EV-range
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 4
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Puma Gen-E
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)