Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Honda e:Ny1
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Honda e:Ny1.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Honda e:Ny1
Autovisie rijdt de Honda e:Ny1 in de Advance-uitvoering. Dat betekent (voor alle versies) een netto 61,9 kWh-accupakket en 204 pk op de voorwielen, waarmee 412 kilometer aan actieradius gehaald moet kunnen worden.
De daadwerkelijke actieradius
Bij de e:Ny1 is de afwezigheid van een warmtepomp en het effect van vrieskou op het bereik duidelijk terug te zien in de consumptie. Na een koude start staat de verbruiksmeter het eerste halfuur zo rond 28 kWh/100 km. Pas als het interieur op temperatuur is, begint het verbruik te zakken.
WLTP-verbruik gemiddeld | 18,2 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 19,7 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/Gemeten | 412 km/314 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 73,9 kW |
Laadtijd 10-80%/Gemeten | 45 min./42 min. |
Op de ecoronde had de Honda echter het geluk dat het interieur voor aanvang al goed was warmgestookt, waardoor hij in gure condities op 19,7 kWh/100 km uitkwam en een range van 314 kilometer. Dat valt nog mee, maar houdt u er rekening mee dat een bereik van een schamele 200 kilometer bij een koude start realistisch is.
De Honda heeft om het accupakket van 10 naar 80 procent op te laden 42 minuten nodig. Iets minder dan Honda opgeeft.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Volvo EX30? Lees dan hier de dubbeltest met de Volvo EX30.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic