Het nieuwe abnormaal: Ford Mustang versus Skoda Enyaq
Een Ford met de iconische Mustang op de neus die het opneemt tegen een nuchtere Skoda? Voorheen ondenkbaar, maar niet in de elektrische wereld.
Fotografie: Martijn Bravenboer
Ford galoppeert het concours électrique op met de Mustang Mach-e en laat met de gekozen naam het nodige stof opwaaien. Daar is het de Amerikanen om te doen. Het is een SUV voor consumenten die voorheen in het D-segment shopten voor een Mondeo. Dat geldt eigenlijk ook voor de Skoda Enyaq die het elektrische surrogaat is voor de Kodiaq en de best verkopende auto in Nederland van het moment.
Veel luxe
Voor een fatsoenlijk uitgerust exemplaar met een flinke accu is een halve ton het minimum. Sterker nog, een budget van tien mille extra is welkom en dat zal voor de particuliere koper abnormaal veel zijn. Op de zakelijke markt gelden echter andere normen en waarden. Daar is een bedrag van 56.575 euro voor de Mustang Mach-e met 88 kWh bruikbare accucapaciteit makkelijker te verteren. De Skoda Enyaq iV80 is voorzien van een batterij met een bruikbare capaciteit van 77 kWh en zou ruim 500 kilometer moeten halen. Als 60.735 euro kostende First Edition bulkt hij van de luxe. Net als de Mustang.
Mustang-club ontlopen
Marketingtechnisch is de naam Mustang een logische keuze. Iedereen kent hem en de elektrische auto kan over het algemeen wel een testosteron-injectie gebruiken. Dat is aardig gelukt, want het is best een gaaf ding. Zolang je de jaarlijkse toerrit van de Mustang-club niet tegenkomt, is er geen enkele reden om je ongemakkelijk te voelen. De Enyaq is volgens het meetlint iets korter, maar komt ook fors over. Geen SUV, maar een crossover die in dit Arctic Silver en op deze fraaie 21-inch wielen een bijkans chique indruk maakt.
\
De Mustang heeft een vormloze stoel met een zachte vulling. De afmetingen van het meubilair zijn in orde en de vlakke zitting torent flink boven het asfalt uit, maar de ondersteuning schiet tekort. In de Enyaq hebben de voorstoelen een betere vorm en een stevige vulling, waardoor het zitcomfort van hoger niveau is. Achterin de Mustang betaalt de ruim twintig centimeter langere wielbasis zich uit. Hij heeft een royale achterbank met een vracht aan beenruimte. De Enyaq heeft echter de betere bank.
V8 power, maar dan anders
Het krachtvoordeel van 90 pk en 120 Nm van de Mustang laat zich logischerwijs voelen. Tot 80 km/h is het verwaarloosbaar, maar daarboven gaan de grotere spierballen van 294 pk en 430 Nm tellen. De Skoda trekt vlot op om daarna af te vlakken, terwijl het koppel van de Ford vanuit stilstand wordt geknepen tot zo’n 60 km/h om beschaafd van zijn plek te komen, om vervolgens aan kracht te winnen en stevig door te blijven trekken. Daardoor zit er meer beleving in de elektromotor van de Mustang.
Schrikken
De Mustang Mach-e weet te boeien met goede rijeigenschappen op zijn smalle 225/60 R18-banden. Het zorgt voor een levendig weggedrag, want het rubber kan het koppel van 430 Nm en het hoge gewicht van ruim 2000 kilo niet aan. Zelfs op een snelle afrit zet de kont zonder al te veel provocatie een stap opzij, voordat het niet-uitschakelbare ESP ingrijpt. De gemiddelde leaserijder zal ervan schrikken, terwijl de liefhebber die onstuimigheid alleen maar kan waarderen. Op het dynamische vlak houdt de Skoda zich rustig en is hij probleemloos. Hij voelt log en groot aan. Van de achterwielaandrijving is vrijwel niets te merken, laat staan dat er plezier uit te halen is.
Lees in Autovisie 12 die nu in de winkel ligt alle testresultaten van dit elektrische duo. Wie heeft de grootste actieradius, wie laadt er het snelst en welke moet je hebben?
Lees ook:
Ook interessant
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Vijf december: Renault 5 Baccara vs. E-Tech Electric
-
Alpine A110 S vs. Lotus Emira: de leukste lichte sportwagen
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’