Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma | LinkedIn Nieuws 26 dec 2020

Mustang Mach Efteling : gezinsattractie

Ja we weten het, die E staat voor Electric en niet voor Efteling. Maar na de eerste echte rit weten we dat je deze Mustang Mach E echt met je moet je familie delen.

Video en fotografie: Noël van Bilsen

Mustang magneet

Liefhebbers vinden het heiligschennis maar toch heet Fords nieuwste elektrische SUV, Mustang. Dat Ford de legendarische naam Mustang gebruikt, is niet voor niets. Ford moet er alles aan doen om de elektrische auto te verkopen. Net als Tesla wil Ford de elektrische auto trendy en sexy maken. En dat doen ze door de modelnaam van de iconische Mustang als magneet te gebruiken. En met succes want als je op een feestje of vergadering roept dat je een Mustang hebt, heb je gegarandeerd de aandacht. Want iedereen kent de Mustang door zijn filmcarrière met hoofdrollen in Gone in sixty seconds en Bullitt met Steve McQueen achter het stuur. De naamsbekendheid is enorm en dat kan deze nieuwe, volledig elektrische Mach E wel gebruiken.

Mustang Mach E 2

Totaal anders

Dat het een totaal andere auto is dan de originele beroemde all american sportscar, behoeft geen uitleg. De elektrische SUV van 5,7 meter lengte en een gewicht van meer dan twee ton lijkt in niets op dat prachtige origineel. Wel heeft hij gave designovereenkomsten zoals die kenmerkende achterlichten, ‘gespierd’ plaatwerk en een imposante grote neus. De Mach E ziet er al met al bovengemiddeld stoer uit en knipoogt met zijn design naar de oude held. Maar heeft hij ook zijn dynamische karakter geërfd of is het een makke Pony?

Mustang Mach E front

Onmogelijke missie?

Het lijkt bijna een onmogelijke missie om van een grote zware elektrische SUV ook nog eens lekkere stuurkwaliteiten te eisen. Maar omdat we Ford kennen als fabrikant van gewone, maar bovengemiddeld lekker sturende auto’s hebben we hoop. En dus onderzochten we op de openbare weg en de testbaan of de Mach E stuurplezier te bieden heeft. Daarbij moet je weten dat dit een Mustang Mach E met vierwielaandrijving en een grote Extended Range batterij is, waarvan het ESP niet helemaal uit kan…

Mustangs side

Untamed

Maar al bij de eerste beste afrit verrast de Mustang aangenaam en wil hij spelen. Terwijl alle veiligheidssystemen nog aanstaan, maakt zijn achterkant al een uitstapje als je ook maar een beetje met je stuur provoceert. Zijn meest sportieve rijstand, heet niet voor niets Untamed. Als je het te bont maakt, grijpt het stabiliteitssysteem en de tractiecontrole (die wel uit kan) alsnog in, maar mooi gedoseerd. De besturing is vol gevoel, precies en direct en ook het onderstel met de variabele MagneRide dempers is verrassend goed. Het is een SUV maar hij heeft het beste stuurgevoel van alle EV’s. Meestal zijn die namelijk te zwaar bekrachtigd en is de hele auto zó stijf, dat ze bijna doods aanvoelen. EV’s kunnen met hun lage zwaartepunt weliswaar heel hoge bochtsnelheden aan, maar stuurplezier bieden ze vaak niet. Gelukkig blijkt deze Mustang niet tam maar speels en heeft bovengemiddeld veel stuurplezier te bieden. Hij wil met de tractiecontrole uit zelfs driften.

Mustangs back

Alle details

Een volledige test volgt binnenkort maar een video met echt alle details kun je hier zien. Ook zullen we later de de andere versies van deze Mustang Mach E nog uitgebreid testen. Want deze Mach E was een AWD versie met de 98 kWh Extended Range batterij die er vanaf € 67.140,–. De goedkoopste Mustang Mach E heeft achterwielaandrijving en een 75 kWh accupakket. Met een Mach E kom je afhankelijk van de uitvoering 400 tot 610 km ver op een acculading.