Waarom je voor deze ‘saaie’ occasion 30.000 euro moet betalen
Veel leuke auto’s zijn als occasion voor een prikkie op de kop te tikken. Maar waarom kost deze gebruikte en saai ogende Volkswagen Passat dan bijna 30.000 euro?
De kenner heeft al lang in de gaten dat het hier helemaal niet om een saai model gaat. Dit is de Volkswagen Passat VR6, je weet wel, met de heerlijke zescilinder die later ook in de Volkswagen Golf en Volkswagen Corrado is geleverd.
Volkswagen Passat met VR6
Het gaat om een 2,8-liter VR6. Het is geen V6 en ook geen zes-in-lijn. Met de VR6 creëerde Volkswagen een combinatie tussen die twee. De ‘V’ staat inderdaad voor de hoek waarin de cilinderrijen staan en de ‘R’ staat voor Reihe, Duits voor lijn.
De hoek van de cilinders was met 15 graden echter vrij klein voor een V-motor. Voor een lijnmotor is het weer uniek dat er überhaupt een hoek tussen de cilinderbanken te vinden is. Toch heeft de VR6 wat weg van een zes-in-lijn, aangezien alle zes cilinders één cilinderkop delen.
Deze eigenaardige motor levert in de Passat-occasion 174 pk, althans, dat deed de VR6 toen de auto in 1992 de fabriek uit rolde. Niet gek voor een middenklasser uit de 90s. Daarmee is deze Volkswagen Passat niet je alledaagse stationwagon.
Occasion in nieuwstaat
Toch zijn er meerdere Passats te vinden met VR6 voor veel minder geld. Vanwege het beperkte aanbod in Nederland zal je misschien even op bezoek moeten bij onze oosterburen, maar daar vind je ze als occasion voor minder dan 7.000 euro. Er is dan ook nog een reden dat dit exemplaar zo aan de prijs is.
Niet alleen heeft dit exemplaar pas 87.000 kilometer gelopen, ook is deze Volkswagen Passat VR6 uitermate goed onderhouden. De aanbieder van de occasion is namelijk Rick van Stippent, eigenaar van Stipt Polish Point. Het bedrijf is gespecialiseerd in het renoveren en restaureren van old- en youngtimers. De Passat VR6 ziet er dan ook hagelnieuw uit.
De gehele auto is aangepakt. Van draagarmen tot remleidingen en van uitlaatdemper tot aandrijfassen. Onder het mom van show, don’t tell, stellen we voor met eigen ogen de staat van deze occasion te bewonderen. Daar moet bij gezegd worden dat een schone onderkant leuk is, maar die wordt natuurlijk in mum van tijd weer vies. Het is aan ook aan jou om te bepalen of je dat de 30.000 euro waard vindt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion in de Golf-klasse is megazuinig en gaat niet kapot
-
Tesla-schaamte? Concurrent Cybertruck nu in Nederland te koop als occasion
-
Goedkoopste Audi RS6 van Nederland is wellicht geen goed idee
-
Deze occasion in de Golf-klasse rijdt aangenaam sportief
-
Nieuwste generatie Mazda MX-5 nu een betaalbare roadster als occasion
-
Vijf luxeauto’s die je nu als occasion koopt voor weinig
-
Deze razend populaire occasion is zeven jaar oud, maar oogt als nieuw
-
Occasion importeren? Uit dit land kan dat het veiligst
-
Aan deze bruikbare occasion gaat eigenlijk nooit iets kapot
-
Stijlvolle Volvo met Nederlands design is nu betaalbare occasion
-
Deze bestseller is nu een heerlijke occasion
-
Franse luxe voor een habbekrats: Citroën C6 vs. Renault Vel Satis