Nederlandse overheid biedt Jeep Grand Cherokee SRT aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fjeep_grand_cherokee_srt8_uk-spec_6.jpg)
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze, en oude dienstvoertuigen, worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er een voor Nederland opvallende bolide te koop: een Jeep Grand Cherokee SRT. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Jeep Grand Cherokee SRT
Autovisie reed in 2007 met de Jeep Grand Cherokee SRT. “Dat je je eigen gat in de ozonlaag produceert, bewijst het gemiddeld verbruik”, schreven we destijds.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fimage-1.jpg)
“De Jeep gaat in het begin van de sprint zo ongenadig hard van z’n plek dat het lijkt alsof hij wegspringt, overigens zonder een centimetertje wielspin. Dat je tijdens dit soort acties je eigen gat in de ozonlaag produceert, bewijst het gemiddeld verbruik tijdens de meetsessies: 1 op 3. Maar weet dat je in de dagelijkse praktijk met gemak beter scoort dan de 1 op 6,3 die de fabriek beweert.”
Een zwaargewicht
“Leuk natuurlijk, zo’n alles vermorzelende acceleratie, maar het is wel prettig als de ruim 2100 kilo wegende Jeep Grand Cherokee SRT ook een beetje fatsoenlijk tot stilstand komt, liefst vaker dan eens. Welnu, ik kan er kort over zijn: hij remt voorbeeldig. Een remweg vanaf 100 kilometer per uur in 35,9 meter – en dat diverse keren – is gewoon heel goed.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fimage-3.jpg)
“Maar er is ook het een en ander dat niet zo goed is aan de Grand Cherokee SRT. Zo past zijn besturing simpelweg niet bij dat enorme snelheidspotentieel. Afgezien van het feit dat deze auto nu eenmaal niet gemaakt is om op een serieus tempo door een bocht te worden gesleurd (te zwaar, en de starre achteras helpt ook niet echt), gaat dat je door de indirecte besturing niet gemakkelijk af.”
De Jeep Grand Cherokee SRT bij de Nederlandse overheid
De Nederlandse overheid biedt de Amerikaanse mastodont aan. De Jeep Grand Cherokee SRT komt uit 2006 en heeft 147.334 kilometer op de teller staan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fimage-6.jpg)
De advertentie vermeldt het volgende: “motor heeft een technische upgrade en tevens een ander uitlaatsysteem”. Wellicht produceert de 6,1-liter V8 meer vermogen dan de standaard 426 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: NSU Ro 80, Auto van het Jaar met wankelmotor
-
Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen
-
Een kijkje bij de in beslag genomen auto’s van Domeinen Roerende Zaken
-
Deze occasion wil je: Lancia Gamma Coupé, klassiekerstatus nabij?
-
Deze occasion wil je: 360 pk Peugeot 508 SW PSE, ‘net als een bitcoin’
-
Deze occasion wil je: Polestar 1, een toekomstige klassieker?
-
Voor ons onbekende occasion: Cupra Formentor met Audi RS3 vijfcilinder
-
Nederlandse overheid biedt Citroën BX aan: ‘in theorie de beste auto’
-
Nederlandse overheid verkoopt Ferrari 599 GTB: een geweldig Italiaans duet
-
Doe mee! Autovisie zoekt occasions van Domeinen Roerende Zaken
-
Deze occasion wil je: Subaru XV, een Japans trekpaard
-
Deze occasion wil je: Peugeot 208 GTi, ‘fraaier dan een Fiesta’