Dacia is multi- multimiljonair
De tienmiljoenste Dacia is een feit. Het model met het speciale productienummer rolde eerder deze week uit de Roemeense fabriek. Dacia, sinds geruime tijd onderdeel van het Renault-concern, bouwde zijn eerste auto in 1968.
De tienmiljoen eenheden zijn verdeeld over verschillende modellen. De fabrikant, die Renault-modellen in licentie bouwde, trapte af met de 1100, gevolgd door de 1300 wat een aangepaste Renault 12 was. Laatstgenoemde Dacia-model verscheen ook in Nederland op de markt. Naast aftreksels van Renault kreeg de Roemeense autobouwer ook een van Peugeot-afgeleid model in het programma.
5000 euro-auto
Renault verwierf in 1999 een meerderheidsbelang en daarmee startte de ontwikkeling van een zogeheten ‘5000 Euro-auto’, die later als Logan op de markt verscheen. De vierdeurs sedan was bedoeld voor economisch opkomende landen, hoofdzakelijk in Oost-Europa. Export naar West-Europa stond niet op de agenda, maar de fabrikant koos na de marktintroductie van de Logan voor een afwijkende koers. De sedan ging ook naar het westen.
Duster
De Logan vormde de basis voor verschillende types, de Logan MCV en de vijfdeurs Sandero deelden hun oude vertrouwde Renault-technisch met de sedan. We leven dan in 2008, enkele jaren na de lancering van de Logan. In het jaar daarna volgde een enorm succesnummer, de Duster. Het model was nog een studiemodel, maar in 2010 verscheen de SUV bij de dealer. Niet verwonderlijk dat de 10.000.000e Dacia een Duster – zij het van de tweede generatie – is. Van de productlijn zijn er meer dan twee miljoen vervaardigd. Het succesvolste type is overigens de Sandero, die meer dan een kwart van het productievolume over de afgelopen 54 jaar opeist. De Logan wist tot op heden 1,95 miljoen eer de productielijn te verlaten. Het oermodel van Dacia, de 1300 en kornuiten zijn goed voor een productieaantal van 2,3 miljoen stuks. Die modellijn was er als sedan, stationcar, coupé en van. Liefst 35 jaar bouwde Dacia de oorspronkelijke wagens.
Buitenlandse fabrieken
De auto’s van Dacia worden niet alleen in Roemenië vervaardigd, ook elders op deze planeet. Een belangrijke faciliteit is de fabriek in de regio Tanger (Marokko), waar de auto’s met Dacia-embleem worden gemaakt. De Dacia-types staan elders in de wereld ook met Renault-wybertje op de prijslijst. Dacia verkoopt zijn modellen momenteel in 44 landen, hoofdzakelijk gelegen in Europa.
Relatie met Lada
Binnen de Renault Groupe werkt het merk nauw samen met Lada. Tot de oorlog tussen Rusland en Oekraïne was het de bedoeling dat de twee kennis zouden delen. Inmiddels heeft Renault besloten om zijn aandeel in Lada van de hand te doen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf