Coen Grutters
Coen Grutters Occasions 7 aug 2023
Leestijd: 2 minuten

Dankzij subsidie kost deze elektrische auto minder dan 9.000 euro

Elektrisch rijden hoeft niet duur te zijn. Een subsidie maakt het mogelijk om de Volkswagen e-Up, een compacte elektrische auto, als occasion te kopen voor minder dan 9.000 euro.

Dat is veel minder dan de goedkoopste nieuwe elektrische auto: de Dacia Spring, waar je een kleine 22.000 euro aan kwijt bent. Maar zo’n Volkswagen e-Up, is dat een beetje een goede koop?

Volkswagen e-Up als elektrische occasion

Voor minder dan 10.000 euro zijn er meerdere elektrische auto’s te koop op verkoopsite Gaspedaal.nl. Onder meer de Renault Twizy, die door velen niet als volwaardige auto wordt beschouwd, en de Nissan Leaf komen voorbij. Die laatste EV noemde Manners eerder al in deze lijst met betaalbare, elektrische occasions.

(Afbeelding: Autowereld / H&R Watersport)

Daarnaast stuitten we op een elektrische Volkswagen e-Up. Het model kwam in 2014 op de markt en in 2019 kwamen de Duitsers met een tweede generatie van de compacte elektrische auto. Uit de advertentie blijkt het hier om een model uit 2014 te gaan met 138.000 kilometer op de teller.

Beperkte actieradius

Dat zal wat invloed hebben op de range, die bij deze EV sowieso al niet om over naar huis te schrijven was. Op papier zou de Volkswagen e-Up slechts 160 kilometer moeten kunnen rijden. In de praktijk haal je dat niet met deze elektrische auto en moet je rekenen op twee derde van de geclaimde range. In het geval van een iets hogere kilometerstand, zoals hier, zal dat nog iets minder zijn. Maar als stadsautootje is deze EV nog prima te gebruiken.

Interesse? De verkoper vraagt 10.950 euro. Dat hoef je gelukkig niet allemaal zelf op te hoesten. Er is namelijk een subsidiepot waar je 2.000 euro uit kunt vissen, waardoor je zelf nog maar een kleine 9 mille hoeft af te tikken voor de elektrische auto.

Subsidie voor tweedehands elektrische auto

Je pijlen gericht op een andere EV? Weet dan dat er enkele eisen aan de occasion worden gesteld om in aanmerking te komen voor de subsidie. Zo moet de WLTP-range minimaal 120 kilometer bedragen, moet de auto na aankoop minimaal drie jaar op jouw naam staan en moet de catalogusprijs van de EV tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen. Ook moet het model origineel als elektrische auto geleverd zijn. De subsidie gebruiken om deze elektrische oldtimer te kopen, mag dus niet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.