Zo ziet de Porsche Taycan er van binnen uit
Hoe de Porsche Taycan er in productievorm uit gaat zien weten we pas op 4 september. Over de binnenkant hoeven we niet meer te gissen, die laat de fabrikant nu al zien.
De Porsche Taycan gaat een belangrijke auto worden voor de autofabrikant uit Stuttgart. Er wordt zelfs gezegd dat Porsche plannen heeft om hem het boegbeeld van het merk te maken. Daarmee zou de iconische 911 van zijn positie geduwd worden. Het is Porsche er dus alles aan gelegen dat de auto in goede orde op de markt komt en dat de verwachtingen waargemaakt worden. Qua interieur zien we niet direct grote verrassingen, behalve dat de bijrijder ook een touchscreen voor z’n neus krijgt.
Meerdere grote schermen
Het dashboard is standaard opgebouwd uit meerdere grote schermen en optioneel is er een scherm voor de passagier en voor de inzittenden achterin. Die kunnen alle boordelektronica met aanraakopdrachten bedienen, behalve alle functies die met het rijden te maken hebben. De bestuurder vindt een nieuwe werkplek. Rechts achter het stuur een pookje om de rijstanden D, N en R te selecteren. Links naast het stuur de startknop. Er is een head-up display maar dat zal later pas leverbaar worden. Het 16,8 inch grote scherm is gebogen en eromheen zitten toetsen voor lichtfuncties aan de linkerkant en rechts zijn de rijzaken te vinden. Opmerkelijk is natuurlijk het ontbreken van een centrale toerenteller, dominant aanwezig in elke andere Porsche.
Het display midden in het dashboard meet 10,9-inch en heeft een nieuwe interface. Er is een home-toets en een eigen toets voor de rijfuncties. Uiteraard is het multimediasysteem met de stem aan te sturen. “Hey Porsche” is nodig om de aandacht te krijgen en dan kan een commando gegeven worden. Net als bij Mercedes-Benz, maar Porsche heeft een andere toeleverancier. Vanzelfsprekend zijn er allerlei rijhulpjes om taken uit handen te nemen, te waken over de inzittenden en om zo veel mogelijk kilometers te halen uit het accupakket.
Ruimte
We mochten al even in de Taycan plaatsnemen. Daarbij viel ons op dat de beenruimte achterin is iets minder is dan in de Panamera , maar ruim voldoende voor een volwassene. De auto zal naar keuze een twee stoelen of een driezits achterbank worden geleverd. Ondanks het lage koetswerk is er voldoende hoofdruimte achterin, mede door een slimme indeling. Er zijn uitsparingen in de bodem voor de voeten van de achterpassagiers, zodat de bank lager geplaatst kon worden. Zonder in te boeten aan steun voor de bovenbenen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard