Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 7 apr 2020

Welke BMW M3 blijkt een goede investering?

De BMW M3 is door de jaren heen altijd een populaire auto geweest. Hoewel de M3 in veel verschillende configuraties is verschenen, bleef het recept vrijwel gelijk. Een achterwielaangedreven ‘gezinswagen’ met potente krachtbron en de focus op rijplezier. Maar wat was achteraf gezien de beste investering?

Daar waar bijvoorbeeld een C-klasse AMG meer op luxe is gefocust en een ontembare hooligan is, en een Audi RS4/5 supersnel uit de startblokken komt dankzij zijn vierwielaandrijving, is de M3 vaak de beste op het circuit. Want ja, geen zware V8 in het vooronder (op de E92 na) en geen vierwielaandrijving. Die niet aanwezige combinatie maakte de M3 vaak de lichtste. Inmiddels zijn er vijf generaties van de M3 verschenen, en waar sommige M3’s in waarde zijn gestegen, zijn andere M3’s juist spotgoedkoop. Wat zijn de M3’s nu nog waard, en wat kostten ze nieuw? Let wel: we kijken hier enkel naar de Nederlandse prijzen, van zowel de nieuwe als gebruikte auto’s.

5. M3 E30 (1986-1991)

De BMW M3 E30 is het model waar het allemaal begon. Deze M3 was alleen leverbaar als tweedeurs model, zowel met vast dak als met softtop. Hij had een ongeblazen 2,3 liter viercilinder in de neus, die afhankelijk van de specificatie tot 194, 200 en 215 pk kwam. Nul naar honderd deed de auto in 6,7 seconden en de topsnelheid lag rond de 235 km/h. Toentertijd kon je er eentje kopen voor omgerekend tussen de 47.000 euro en 51.000 euro. Tegenwoordig liggen de prijzen voor een gebruikte M3 tussen de 54.000 euro en de 139.000 euro (voor een krachtigere Sport Evolution). Een goede investering dus!

BMW M3 E30

4. M3 E36 (1993-1999)

De tweede generatie M3 werd in 1993 geïntroduceerd als coupé. De eerste coupé had een 3,0 liter zes-in-lijnmotor met 286 pk, en deed de 0-100 km/h sprint in 6 seconden. De topsnelheid lag bij deze generatie al op 250 km/h. In 1994 kwamen de M3 cabriolet en sedan. De cabrio deed 0,2 seconde langer over de sprint, de sedan was net zo vlot als de coupé. In 1995 kregen de drie carrosserievarianten een motorupdate. Het motorblok werd vergroot naar 3,2 liter en het vermogen steeg naar 321 pk. Daardoor gingen de sedan en coupé van nul naar honderd in 5,5 seconden, de cabrio deed het in 5,6 seconden. De nieuwprijzen voor deze auto’s lagen tussen de 61.000 euro en de 75.000 euro. Tweedehands liggen de prijzen nu tussen de 17.000 euro en 49.000 euro (de duurdere hebben lagere kilometerstanden). Gezien de langzame waardestijging van de E36 is dit misschien wel het juiste moment om er eentje aan te schaffen!

BMW M3 E36

3. M3 E46 (2000-2007)

Deze derde generatie M3 zag in het jaar 2000 zijn leven als coupé, en in 2001 als cabriolet. De vernieuwde 3,2 liter zes-in-lijn kreeg nu 343 pk mee, goed voor een 0-100 tijd van 5,2 seconden voor de coupé en 5,5 seconden voor de cabriolet. In 2003 vond de facelift plaats, en werd de E46 M3 hier en daar vernieuwd. Echt ingrijpend waren de veranderingen echter niet. In 2003 werd er nog de begeerlijke M3 CSL toegevoegd aan het gamma, die 360 pk kreeg. Op zich is die 17 pk niet heel veel meer dan de normale M3, maar het verschil zat hem ook in de ‘L’ voor Leichtbau. Er werd 185 kilogram aan gewicht bespaard bij de CSL door het achterwege laten van luxe opties als radio, airco en meer. Daarnaast werd er gebruik gemaakt van koolstofvezel. In 2005 kwam de M3 Competition, met onder meer 19-inch wielen, een sportiever onderstel, directere besturing, grotere remschijven, alcantara elementen in het interieur en M Track Mode. Nieuw kostte de E46 tussen de 78.000 euro en de 121.000 euro (voor de exclusieve CSL). Gebruikt staan ze te koop tussen de 16.000 euro en 42.000 euro (heeft ook weer te maken met kilometerstanden). Een CSL is helaas minder makkelijk te vinden.

BMW M3 CSL

2. M3 E90/E92/E93 (2007-2013)

De E92 is eigenlijk een beetje de vreemde eend in de bijt. Waar zijn voorgangers relatief kleine motoren hadden, kreeg de E90-serie een ‘grote’ 4,0 liter V8 onder de motorkap. Dit blok was echter lichter dan de voorgaande 3.2 zes-in-lijn van de E46. De E92 was wel zwaar: voor het eerst woog een M3 meer dan 1500 kg, maar hij kreeg ook meer vermogen dan ooit. De ongeblazen V8 leverde 420 pk en daarmee schoot de M3 tussen de 5,3 (cabrio met handbak) en 4,6 (coupé met automaat) seconden naar de 100 km/h. De E90 was de sedan, de E92 de coupé en de E93 de cabrio. De nieuwprijzen lagen tussen de 94.000 en 146.000 euro. Tweedehands liggen de prijzen tussen de 20.000 euro en 75.000 euro (voor een cabrio met slechts 3985 km!). En die hoogtoerige V8 is stiekem wel het lekkerste motorblok…

BMW M3 E92

1. M3 F80 (2014-2018)

Nu we moeten wachten op de nieuwe M3 (zie hier de gelekte foto’s) is de F80 de laatste generatie. Met de aankondiging van deze generatie 3 Serie heeft BMW een wijziging doorgevoerd die de geschiedenis van de M3 voorgoed zal veranderen: de M3 is vanaf dit moment alleen nog als sedan leverbaar. Wil je de coupé of Cabrio, dan ga je voor een 4 Serie. De F80 kreeg een 3,0 liter zes-in-lijn met 431 pk, en daarmee legt de sedan 0-100 km/h af in 4,1 seconden (4,3 seconden met handbak). Voor het eerst kreeg een BMW M3 standaard een turbo op de motor, en dat maakt van deze M3 wel de meest vlotte van allemaal. Merkbaar is dat hij vele malen sterker is onderin, en dat ontbrak bij de vorige generaties enigszins. Nieuw kon je deze M3 kopen tussen de 110.000 en 116.000 euro, gebruikt staan ze te koop tussen de 49.000 en 110.000 euro, afhankelijk van het bouwjaar. De 110.000 euro dure M3-occasion is een ‘CS’ uitvoering, die is gelimiteerd.

BMW M3 F80