Aston Martin gaat vanaf nu bewust minder auto’s bouwen
Het Britse Aston Martin heeft het momenteel moeilijk, maar hoopt met een strategiewijziging het tij te keren. CEO Andy Palmer geeft aan dat het daarvoor goed naar Ferrari kijkt.
Dat vertelt hij in gesprek met het Britse Autocar, als hem wordt gevraagd wat het directe effect van de investeringen van Lawrence Stroll gaat zijn. “Hij is lang een Ferrari-importeur geweest in Canada dus hij kent het merk goed. We willen als Aston Martin eigenlijk een beetje het Britse Ferrari worden. Dat wil zeggen: klanten moeten hun auto’s individueel samenstellen en wij bouwen dan enkel auto’s voor specifieke klanten. Dat betekent dat we minder auto’s gaan bouwen, maar dat ze wel meer winst opleveren.”
Aston Martin DBX
Het afgelopen jaar bouwde Aston Martin zo’n 5800 sportwagens voor ‘de handel’. Palmer geeft aan dat dat er een stuk minder worden in 2020, maar een precies aantal kan hij nog niet geven. “De DBX geeft goed aan waar we heen willen: we bouwen die auto’s enkel op aanvraag en de orderboeken zitten voor dit jaar dan ook helemaal vol.”
De Britten zijn verder volop bezig met de ontwikkeling en bouw van sportwagens met middenmotor. Voor dit jaar staat de extreme Valkyrie op het programma, de Valhalla en Vanquish volgen in respectievelijk 2022 en 2023. “En we moeten zo snel mogelijk onze drieliter V6 hybride en plug-in hybride aandrijflijnen in ons gamma verwerken. Die moet in de zomer eigenlijk al in al onze modellen verkrijgbaar zijn”, geeft Palmer aan. De CEO gaf overigens recent nog aan dat hij hoopt dat de V12 niet gaat uitsterven. Of dat in het kader van strengere emissie-eisen leidt tot een V12 hybrid, is niet duidelijk.
Lagonda
Daarmee belanden de plannen voor volledige elektrificatie (de Lagonda) even op een zijspoor, maar Palmer maakt duidelijk dat die nog niet vergeten zijn. “Ik hoop en denk dat de elektrische Lagonda voor 2024 onze hoogste prioriteit weer heeft.”
Zin in een portie Aston Martin-historie? Kijk hieronder Peters Proefrit met de fraaie Virage!
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder