BMW M3 en M4 krijgen officieel een handbak
![BMW M4](https://img.autovisie.nl/images/wR6fxxfkSPxDd5_ktuudJhmdn0o=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FBMW_M4_Coupe.jpg)
De handbak is langzaam maar zeker minder standaard aan het worden. Maar de Beierse autofabrikant laat bestuurders voorlopig nog zelf schakelen, al is het alleen in de snellere modellen: de aankomende BMW M3 en M4.
![bmw_m3_28](https://img.autovisie.nl/images/28drXW0SgfiriYI1Y0CYl81oyL4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw_m3_28.jpeg)
In de gehele auto-industrie wordt het steeds minder gebruikelijk om een auto’s met een handbak te leveren. Mensen vragen vaker om een automaat waardoor autobouwers het steeds minder belangrijk vinden om de handbak überhaupt nog aan te bieden. Bij BMW leveren ze al heel veel modellen standaard zonder derde pedaal omdat ze vinden dat een automaat sneller en efficiënter werkt. En daar is Markus Flasch, Baas bij BMW M, het zeker mee eens. Toch bevestigt hij dat de BMW M3 en M4 gewoon een handbak krijgen.
Belangrijk
“Een handbak is heel erg belangrijk. Hij maakt een auto niet sneller, want een automatische versnellingsbak is simpelweg sneller, dat kan je aan iedere coureur vragen. Maar die handbak geeft een auto karakter. Vergelijk het met mensen die van mechanische horloges houden. Deze zijn niet precies en ze hebben geen voordelen over andere horloges, maar hij barst van het karakter. Hetzelfde geldt voor een handbak,” vertelde Flasch in een interview met BMW Blog.
Markus bevestigde vervolgens dat de handbak zeker terugkomt in de BMW M3 en M4. Dit gebeurt naast de vierwielaandrijving die BMW M eerder aankondigde. Alleen weten ze bij M nog niet precies hoe ze dit gaan aanpakken. De Duitsers hebben nog geen keuze gemaakt welk 4×4-systeem ze in hun auto’s gaan schroeven. Maar het kan zomaar zijn dat het systeem uit de huidige M5 gebruikt wordt. Helaas kon Flasch niet bevestigen of de vierwielaandrijving in de M3 en M4 ook optioneel al het vermogen naar de achterwielen kan sturen.
Automaat
De uitspraak van Flasch betekent niet dat de snelle BMW’s alleen een handbak krijgen. Het is namelijk al duidelijk dat ze er ook komen met een automaat. De auto’s zullen hoogstwaarschijnlijk aangedreven worden door de drieliter S58 zes-in-lijn. Deze is in de X3 M en X4 M goed voor 510 pk. Het zou dan ook niet raar zijn als de M3 en M4 met diezelfde 510 pk geleverd worden.
![](https://img.autovisie.nl/images/6EJm3any-5i_oBorZ8W6p1S2jLc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-x3-m-competition-1.jpg)
Wanneer de nieuwe auto’s komen weten ze alleen binnen de muren van BMW. Wel wordt verwacht dat ze dit jaar nog aan het publiek getoond worden. Grote kanshebber voor dit feestje is de IAA-autobeurs van 12 t/m 22 september in Frankfurt.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?