Volgens Ford willen Amerikaanse klanten geen sedans meer. Daarom richt de fabrikant zich louter nog op SUV's en pickups en verdwijnen de traditionele vierdeursmodellen uit het programma. En dat gaat Ford klanten kosten.

Ford Fusion


Althans, dat blijkt uit onderzoek van Cox Automotive, een wereldwijde automotive dienstverlener. Meer dan de helft van de ondervraagde eigenaren van Ford-sedans geeft aan over te zullen stappen naar een concurrerend merk als Ford stopt met zijn vierdeursmodellen. Slechts 10 procent geeft aan voor een SUV of crossover van Ford te zullen kiezen, 5 procent gaat voor een Mustang en 3 procent wil dan een Ford-pickup.

Verbaasd

De steekproef van Cox Automotive was vrij klein, maar de uitkomst stemt toch tot nadenken. De meeste respondenten gaven aan verbaasd te zijn over de beslissing van Ford en er zelfs op tegen te zijn. Iets wat haaks staat op de markttrend. In de Verenigde Staten daalt het aantal verkochte sedans gestaag. De populariteit van SUV's en crossovers stijgt daarentegen enorm.

Nu al moeite

Ford heeft nu al moeite om klanten te behouden. Ruim 50 procent van alle Ford Fusion-rijders kiest na het inruilen voor een auto van een ander merk. Ze gaan het vaakst voor een Honda Civic, Honda Accord, Honda CR-V, Toyota Camry of Toyota RAV4. Landgenoot General Motors denkt dat het kan profiteren van Fords drastische beslissing.