Waymo gaat zelf problemen voor hun autonome voertuigen opzoeken. Het bedrijf van Google gaat een vloot auto's in Florida testen tijdens het orkaanseizoen.

waymo


Autonome auto's kunnen erg slecht tegen regen, sneeuw of andere vormen van slecht weer. Daarom worden ze doorgaans in steden of omgevingen getest waar het weer eigenlijk altijd zonnig is. Maar om volledige autonomie te kunnen garanderen moeten de zelfrijdende auto's toch echt een keer door een regenbuitje leren rijden. Waymo, een van de grootste spelers op het gebied van autonome auto's, pakt de stier bij de hoorns en stuurt een vloot van hun voertuigen naar Florida. Niet omdat het daar altijd zulk lekker weer is, maar omdat 'hurricane seasone' daar voor de deur staat.

Zware regen

Waymo heeft al jaren ervaring met de zelfrijdende auto. Het bedrijf van Google heeft zelfs al een autonome taxi-service in Phoenix. Al zit er in die autonome taxi's nog steeds iemand achter het stuur om een oogje in het zeil te houden. En de stap om met een paar Chrysler Pacifica's en Jaguar I-Paces naar Miami te verhuizen zal veel gaan vergen van die ervaring. Het bedrijf geeft zelf namelijk al aan dat zware regen 'een hoop ruis kan veroorzaken voor de sensoren'. En zware regen zal er zeker gaan vallen in Florida. Het is een van de natste staten van de VS met ongeveer 157 cm aan regenval per jaar. Ter vergelijking: in Nederland valt jaarlijks zo 80 cm.

Het testen van Waymo's zelfrijdende capaciteiten gebeurt niet direct op de openbare weg. De lidar, camera's, en radarsystemen worden eerst op een afgesloten terrein bij Napels getest. Als ze het er daar goed vanaf brengen zal de test wel doorgezet worden naar de openbare weg, maar daar zullen de auto's niet zichzelf rijden. In deze fase worden ze gewoon door een persoon bestuurd. Aan de hand daarvan wordt bepaald hoe de sensoren reageren op echte situaties. Ook kan men leren hoe het gedrag van mensen veranderd als ze door de regen moeten rijden.

Sceptisch

De stap voor de zwaardere test komt in een tijd dat steeds meer mensen sceptisch beginnen te worden over zelfrijdende auto's. Er komen steeds meer argumenten tegen de technologie. Zo zou het te duur zijn, zou het menselijk gedrag nooit goed kunnen herkennen en zouden regeringen het nooit toelaten vanwege veiligheidskwesties. Het blijft namelijk altijd de vraag of autonome voertuigen 100% van de tijd veilig kunnen zijn. Software en hardware kunnen namelijk altijd stuk gaan.