Remco Slump
Remco Slump Nieuws 10 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Waarom jouw toekomstige Porsche gaat trillen tijdens het rijden

Moderne auto’s zijn zo verfijnd dat je soms niet eens voelt dat je beweegt. Maar Porsche gaat iets geks introduceren in de toekomst: een elektrische auto die met opzet een beetje trilt.

Nu de industrie overstapt op elektrische auto’s is aerodynamica belangrijker dan ooit. Om zo veel mogelijk actieradius uit een batterij te wringen, moet een EV zo min mogelijk weerstand ondervinden. Van de banden, van de aandrijflijn zelf én van de lucht.

Elektrische Porsche Taycan met Cw-waarde van 0,22

De elektrische Mercedes EQS is op dit moment de meest gestroomlijnde productieauto op de markt, met een Cw-waarde van slechts 0,20. De Porsche Taycan komt tot 0,22. Een waterdruppel is nagenoeg de ideale vorm, met een Cw-waarde van slechts 0,05.

Efficiencyverlies van 50 procent bij elektrische auto’s

Het brandstofverbruik (of energieverbruik) van een auto wordt gemeten met de WLTP-meetmethode. Bij een brandstofauto komt ongeveer 10 procent van het efficiencyverlies door de luchtweerstand. Bij een elektrische auto kan dat in de praktijk oplopen tot 50 procent.

Review Mercedes-Benz EQS: de beste elektrische auto ter wereld?

Autofabrikanten bedenken van alles om EV’s zo glad mogelijk te maken: actieve kleppen om de luchtinlaat af te sluiten, een volledig vlakke onderzijde, aerodynamisch geoptimaliseerde wielen, camera’s in plaats van buitenspiegels, enzovoort.

Aerodynamischer door carrosserie te laten vibreren

De Universiteit van Stuttgart werkt samen met Porsche aan iets nieuws. “We onderzoeken of we de Cw-waarde plaatselijk kunnen verminderen door de carrosserie te laten vibreren”, zegt professor Andreas Wagner.

Deze Porsche Taycan is (niet) geschikt voor wintersport

“We gebruiken speakers om op bepaalde plekken trillingen te produceren. Daarmee beïnvloeden we de manier waarop de lucht de carrosserie loslaat.” Volgens Wagner is het effect groot. De Cw-waarde van een SUV gaat zo met 7 procent omlaag.

Het is nog geen techniek die we snel gaan terugzien op productieauto’s. “We moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat de inzittenden van een auto geen gezoem of getril horen”, legt Wagner uit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.