Remco Slump
Remco Slump Nieuws 23 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom je een half jaar langer op jouw Volvo EX90 moet wachten

Het lijkt wel of het steeds vaker gebeurt, nieuwe auto’s die worden uitgesteld. Een kleine greep uit recente gevallen: de McLaren Artura, Porsche Macan, Tesla Cybertruck en nu ook de Volvo EX90. Op die elektrische SUV moeten kopers nu een half jaar langer wachten.

De eerste exemplaren van de Volvo EX90 zouden dit jaar al aan klanten worden geleverd, maar dat wordt vijf tot zes maanden later. Als reden noemt het merk de problemen met het LiDAR-systeem en de complexiteit van de software die erbij hoort.

Volvo EX90 en Polestar 3 zijn verwant

Het is de eerste keer dat Volvo op een auto LiDAR gebruikt. Zo’n systeem werkt ongeveer hetzelfde als een radar, maar dan met een laser in plaats van radiogolven. Het wordt gebruikt voor semi-autonome rijassistenten.

Volvo EX90, elektrische XC90, Polestar 3
(Afbeelding: Volvo) (Afbeelding: Volvo)

Volgens Volvo zijn er problemen met de integratie van de LiDAR in de nieuwe SPA2-architectuur van de EX90, waar ook de nieuwe Polestar 3 gebruik van maakt. LiDAR is standaard op de Volvo en optioneel op de Polestar.

Wordt deze Volvo EX30 de bestverkochte auto van 2024?

De EX90 houdt met een combinatie van camera’s, radar, ultrasone sensoren en LiDAR de weg voor hem in de gaten. Meerdere fabrikanten hebben gezegd dat zelfrijdende auto’s zonder LiDAR niet mogelijk is. Al denkt Tesla daar bijvoorbeeld anders over.

Volvo EX90
(Afbeelding: Volvo)

Eerste auto’s nu afgeleverd begin 2024

Volvo bouwt de EX90 in de Amerikaanse staat South Carolina. De productie zou oorspronkelijk eind 2023 beginnen, maar dat gaat hem dus niet worden. De eerste klanten zullen hun auto nu in het eerste kwartaal van 2024 krijgen.

Dit is waarom de nieuwe Polestar 4 geen achterruit heeft

Twee versies EX90: met 408 of 517 pk

Er zijn vooralsnog twee versies van de EX90: met 408 pk of met 517 pk. Die laatste sprint in 4,9 seconden naar 100 km/h en haalt een begrensde top van 180 km/h (Volvo begrenst al zijn modellen op die snelheid).

Volvo EX90
(Afbeelding: Volvo)

In de bodem van de Volvo EX90 ligt een 107 kWh-batterij, die goed zou zijn voor een bereik van maximaal 600 kilometer. Een lichtgewicht is de grote zevenzits-SUV natuurlijk niet. Hij weegt zo’n 2800 kilo.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.