Waarom deze Volkswagen ID.3 Harlekin gemakzuchtig is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FVW_Harlekin_11-e1718358696286.jpg)
Volkswagen België viert de dertigste verjaardag van de Polo Harlekin met een bijzondere ID.3. Maar zoals je eigenlijk meteen kunt zien, is deze Volkswagen ID.3 Harlekin nogal gemakzuchtig gemaakt.
Om uit te leggen waarom gaan we terug naar de Polo Harlekin. Daarvan zijn in de jaren negentig 3806 stuks gebouwd, de meeste voor Duitsland. Het model was een uithangbord voor het Baukasten-principe, dat onderdelen uitwisselbaar maakte tussen de modellen en merken van de Volkswagen Groep.
Geschiedenis Polo Harlekin
Het idee van de Polo Harlekin kwam van een groep stagiairs. Volkswagen was eerst niet van plan om de uitvoering te gaan verkopen, totdat de marketingafdeling de auto zag en er enkele tientallen liet maken als promotietools.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FVW_Harlekin_01.jpg)
Duitsers die op de openbare weg, bij een dealer of tijdens een event zo’n gekleurde Polo hadden gezien, begonnen echter massaal naar Volkswagen te bellen met de vraag of ze er een konden bestellen. Binnen de korste keren had het merk meer dan duizend orders.
Volkswagen ID.3 Harlekin
En nou komen we bij de gemakzucht. De Belgische importeur heeft deze Volkswagen ID.3 Harlekin gewoon gewrapt. Logisch, natuurlijk. Terwijl voor de productie van één Polo Harlekin ook nog drie andere Polo’s nodig waren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FVW_Harlekin_10.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FVW_Harlekin_06.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FVW_Harlekin_10.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FVW_Harlekin_06.jpg)
Volkswagen assembleerde de Polo Harlekin niet in vier kleuren, maar schroefde in plaats daarvan vier gewone Polo’s in elkaar: eentje in donkerblauw, eentje in rood, eentje in geel en eentje in turquoise. Vervolgens werden de panelen eraf gehaald en gewisseld om zo tot vier Harlekins te komen.
Andere Harlekin-modellen
Hebben ook andere Volkswagen-modellen de Harlekin-behandeling gekregen? Ja, van de Golf III zijn in 1996 precies 286 Harlekins gemaakt, speciaal voor de Amerikaanse en Canadese markt. In Mexico bestaat een Kever Harlekin, waarvan in 1997 zo’n 140 stuks werden gefabriceerd, voor marketingdoeleinden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven