Waarom deze Volkswagen ID.3 Harlekin gemakzuchtig is
Volkswagen België viert de dertigste verjaardag van de Polo Harlekin met een bijzondere ID.3. Maar zoals je eigenlijk meteen kunt zien, is deze Volkswagen ID.3 Harlekin nogal gemakzuchtig gemaakt.
Om uit te leggen waarom gaan we terug naar de Polo Harlekin. Daarvan zijn in de jaren negentig 3806 stuks gebouwd, de meeste voor Duitsland. Het model was een uithangbord voor het Baukasten-principe, dat onderdelen uitwisselbaar maakte tussen de modellen en merken van de Volkswagen Groep.
Geschiedenis Polo Harlekin
Het idee van de Polo Harlekin kwam van een groep stagiairs. Volkswagen was eerst niet van plan om de uitvoering te gaan verkopen, totdat de marketingafdeling de auto zag en er enkele tientallen liet maken als promotietools.
Duitsers die op de openbare weg, bij een dealer of tijdens een event zo’n gekleurde Polo hadden gezien, begonnen echter massaal naar Volkswagen te bellen met de vraag of ze er een konden bestellen. Binnen de korste keren had het merk meer dan duizend orders.
Volkswagen ID.3 Harlekin
En nou komen we bij de gemakzucht. De Belgische importeur heeft deze Volkswagen ID.3 Harlekin gewoon gewrapt. Logisch, natuurlijk. Terwijl voor de productie van één Polo Harlekin ook nog drie andere Polo’s nodig waren.
Volkswagen assembleerde de Polo Harlekin niet in vier kleuren, maar schroefde in plaats daarvan vier gewone Polo’s in elkaar: eentje in donkerblauw, eentje in rood, eentje in geel en eentje in turquoise. Vervolgens werden de panelen eraf gehaald en gewisseld om zo tot vier Harlekins te komen.
Andere Harlekin-modellen
Hebben ook andere Volkswagen-modellen de Harlekin-behandeling gekregen? Ja, van de Golf III zijn in 1996 precies 286 Harlekins gemaakt, speciaal voor de Amerikaanse en Canadese markt. In Mexico bestaat een Kever Harlekin, waarvan in 1997 zo’n 140 stuks werden gefabriceerd, voor marketingdoeleinden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland