Eén element van de nieuwe Smart #5 slaat nergens op
Op de afgelopen autoshow van Beijing maakten we kennis met de Smart Concept #5. En wat blijkt? Die was gewoon het productiemodel, maar dan aangekleed met dikke wielen, een lichtbalk en twee waslijnen op de ‘motorkap’. Dit hier is de échte Smart #5, zoals wij hem straks kunnen kopen.
Om gelijk maar terug te komen op de kop: welk element van de Smart #5 slaat nergens op? Het is een kwaaltje waar veel elektrische auto’s last van hebben: veel en veel en veel te veel vermogen. Want het topmodel van de #5-reeks gaat door het leven met meer dan 640 pk! Waarom?
Smart #5 grootste ooit
Toegegeven, de #5 is de grootste Smart ooit, met een lengte van 4,7 meter, maar het is niet dat hij 6.000 kilo weegt en al dat vermogen nodig heeft om überhaupt van zijn plek te komen. De Smart #5 Brabus – want zo gaat de snelste versie heten – is niet licht, maar met 2.450 kilo valt het voor een elektrische SUV eigenlijk best mee.
Meerdere uitvoeringen
Hoe dan ook, er lijken meer uitvoeringen van de #5 te komen, waarvan de minst krachtige twee op de achterwielen worden aangedreven. De eerste heeft 340 pk, de tweede 363 pk. Beide maken gebruik van een LFP-batterij.
Dan zijn er de #5’s met 4WD. De eerder genoemde Brabus met ruim 640 pk en nog een versie eronder met zo’n 590 pk. Ze hebben geen LFP-accu’s onder het inzittendencompartiment liggen, maar een NMC-batterij.
Vergelijking met #3
Om de #5 in perspectief te plaatsen. Hij is bijna 30 centimeter langer dan de langste Smart nu, de #3. Dat model meet 4,4 meter in de lengte. In de wielbasis scheelt het minder. De #3 zit op 2,78 meter, de #5 op 2,90 meter.
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland