Waarom de gelimiteerde Donkervoort F22 iets minder gelimiteerd wordt
Donkervoort zit met een luxeprobleem; de vraag naar de nieuwe Donkervoort F22 is veel groter dan het aanbod. Dus heeft de fabrikant uit Lelystad met de hand over het hart gestreken en besloten om meer F22’s te bouwen.
Nou betekent dat niet dat de lichtgewicht sportwagen opeens in groten getale van de productielijn rolt. Oorspronkelijk zouden er maar vijfenzeventig stuks worden gemaakt. Nu zijn dat er precies honderd.
Donkervoort F22 was al snel uitverkocht
De Donkervoort F22 werd half december onthuld en al snel daarna was de hele oplage uitverkocht. Inmiddels zijn de eerste F22’s afgeleverd aan klanten.
Traditioneel komt de grootste vraag uit Europa, aldus Donkervoort, maar er zijn ook orders binnengekomen uit de Verenigde Staten (een nieuwe markt voor Donkervoort), de Verenigde Arabische Emiraten en Israël.
Snelste Nederlandse auto ooit met 500 pk
De Donkervoort F22 is de snelste Nederlandse auto ooit. Hij heeft een 500 pk en 640 Nm sterke vijfcilinder van Audi aan boord en weegt slechts 750 kilo. Zijn topsnelheid ligt op 290 km/h en de sprint naar 100 km/h is in 2,5 seconden voorbij.
Donkervoort rust de F22 uit met een handgeschakelde vijfbak. Waarom geen transmissie met zes of zeven verzetten? Dat zou de versnellingsbak 12 kilo zwaarder maken.
Op verzoek van klanten vooral meer ruimte
Op verzoek van klanten heeft Donkervoort met name zijn best gedaan om de binnenruimte van de F22 te vergroten. In vergelijking met de D8 GTO is de auto groter en praktischer geworden, met een bagageruimte van bijna 300 liter.
De F22 is 4 meter lang, bijna 2 meter breed en slechts 1,1 meter hoog. Volgens Donkervoort is zijn aluminium en koolstofvezel koets twee keer zo stijf als die van de D8 GTO.
Vanafprijs van 245.000 euro, exclusief belastingen
Overigens was Donkervoort eerst van plan om slechts vijftig F22’s te maken, maar al voor de presentatie van het model werd dat aantal verhoogd naar vijfenzeventig. De vanafprijs van de bliksemsnelle lichtgewicht is 245.000 euro. Exclusief belastingen!
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland