Waarom de Fisker Karma mislukte – Sjoerds Weetjes 259
Nog steeds is de Fisker Karma een opvallende en tamelijk unieke verschijning op de weg. En dat niet alleen door zijn grote wielen en wulpse lijnvoering van meesterontwerper Henrik Fisker, ook door de gebouwde exemplaren. Nog altijd zijn er 80 stuks in Nederland geregistreerd. In deze aflevering van Sjoerds Weetjes gaan we bijna 15 jaar terug in de tijd en lopen we de ontwikkeling van het merk Fisker door. Want wat ging er nu fout en wat was Fisker nu eigenlijk van plan.
Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen werd door een enthousiaste Fisker-rijder uitgenodigd voor een meeting in Zeeland. Wat bleek, enkele enthousiaste Karma-bezitters spreken jaarlijks een keer met elkaar af. En dan hebben we het niet over alleen de 80 Nederlandse rijders, maar internationaal. En zo stonden afgelopen weekeinde in Zeeland 19 Fiskers Karma bij elkaar. Dat aantal werd tezamen gebracht door liefhebbers uit Nederland, Duitsland, Zwitserland en zelfs Zweden. De heren en dames reden vanuit de Veerse Dam een toer door Zeeland, genoten van de lokale cultuur en spraken ondertussen over hun nieuwe ervaringen met de Karma.
Exclusieve verschijning
De Karma is en blijft een spraakmakende auto. Niet heel veel mensen kennen het model en zelfs autoliefhebbers vragen geregeld om wat voor model het gaat. De Fisker Karma is onveranderd een opvallende en bijzondere verschijning, ondanks dat de productie momenteel in Amerika wordt voortgezet als Karma Revero. Sjoerd duikt in de historie van het merk. Waar komt Fisker vandaan, wanneer werd de auto gebouwd, waarom is de Karma zo exclusief en wat was het doel van oprichter Henrik? Bekijk hierboven de video of ga naar Youtube.com/autovisie en kijk Sjoerds Weetjes 259.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FNVB9793Sw-Fisker-Karma.jpg)
Sjoerds Weetjes
Sjoerds Weetjes is een vaste videorubriek van Autovisie. Elke week belicht redacteur Sjoerd een specifiek onderwerp. De ene keer duikt hij in de historie van een merk of type, de andere keer verklaart hij het design van een model, onthult hij hoe een prototype wordt opgebouwd of waar een naam van een auto vandaan komt. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
We zijn verliefd! Zes maanden Dacia Jogger – Afscheid duurtest
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?
-
Uw Garage: Barkas 1000 – Genieten van een tweetakt
-
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit
-
Waarom Aston Martin V12 Vantage grootste logo kreeg | Sjoerds Weetjes 333
-
Werknemers Ferrari krijgen recordbonus