Niet 15%, maar 22% bijtelling voor plug-in hybrides vanaf 2017. Waar het bijtellingspercentage voor auto's met een uitstoot tussen 1 en 50 gram CO2 per kilometer eerst geleidelijk zou stijgen, wordt het nu in één klap verhoogd.

Geen 17%, maar 22% bijtelling voor de populaire Mitsubishi Outlander in 2017.Geen 17%, maar 22% bijtelling voor de populaire Mitsubishi Outlander in 2017.


Geen 17%, maar 22% bijtelling voor de populaire Mitsubishi Outlander in 2017.

Zoals het er nu uitziet, komt er in de laatste maanden van 2016 weer een run op plug-in hybrides. Waar op 1 januari van dit jaar het bijtellingspercentage van auto's met een uitstoot tussen 1 en 50 gram CO2 per kilometer steeg van 7 procent naar 15 procent, verdwijnt op 1 januari 2017 ieder bijtellingsvoordeel voor plug-in hybrides. Dat betekent dat er voor iedere auto een bijtellingspercentage van 22 procent gaat gelden in 2017. Eerder was het plan om de bijtelling geleidelijk te laten stijgen: eerst 17 procent in 2017, dan 19 procent in 2018 en dan 22% in 2019. Nu wordt dat dus met twee jaar vervroegd.

LEES OOK: REKENEN MET DE AUTOBRIEF II

Amendementen

De aanpassing komt voort uit een amendement van de Tweede Kamer. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën had alle amendementen ontraden, maar toch zijn er twee aangenomen door de Tweede Kamer. De aangepaste bijtelling voor plug-in hybrides is er een van. De tweede is dat het halftarief in de wegenbelasting voor plug-in hybrides langer blijft bestaan. Zo hoopt de Tweede Kamer de auto's populairder te maken voor particulieren.