Geen droomdebuut voor Ford GT in WEC
Ford keert dit jaar terug op Le Mans na tientallen jaren van afwezigheid. De Ford GT moet het net als in de jaren 60 op gaan nemen tegen de Ferrari’s. In de eerste race van het World Endurance Championship 2016, moesten de auto’s het echter afleggen.
Vierde en vijfde
De Ford GT’s eindigden als vierde en vijfde tijdens de eerste race van het WEC-seizoen, de ‘6 Hours of Silverstone’. Ford strijdt niet mee in de LMP1-topklasse, maar strijdt in de GTE Pro-klasse tegen de Ferrari 488 GTE, Aston Martin Vantage V8 en Porsche 911 RSR. In de eerste race bleken de Ferrari’s te snel. Ford heeft nog één race om zich voor te bereiden op de 24 Uren van Le Mans, want op 7 mei starten de auto’s in de 6 Uren van Spa-Francorchamps.
LMP1
In de topklasse ging Porsche er met de winst vandoor, maar niet in de race. Audi won de race namelijk, maar werd na de wedstrijd gediskwalificeerd vanwege een te dik ‘Skid Block’ aan de voorkant van de auto. De enige overgebleven Porsche in de race van Romain Dumas, Marc Lieb en Neel Jani eindigde daarmee op de eerste plek. Ook de Toyota TS050 van Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayashi schoof een plaats omhoog en werd tweede. De derde plek ging naar Rebellion Racing.
LEES OOK: PORSCHE 919 HYBRID MINIMAAL AANGEPAST VOOR 2016
Pech
De topteams in LMP1 hadden allemaal de nodige problemen: de Audi van Lucas di Grassi, Loïc Duval en Oliver Jarvis had problemen met het hybridesysteem en viel in ronde 69 uit en een lekke band zorgde voor grote schade aan de carrosserie van de Toyota TS050 Hybrid van Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima, waardoor de auto in die ronde uit moest vallen. Toch had Porsche een groter probleem, toen Brendon Hartley een flinke crash maakte. Vorig jaar werd Hartley nog kampioen, samen met Timo Bernhard en oud-F1-coureur Mark Webber.
https://www.youtube.com/watch?v=TJS-em2tFRU
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen