Voor de fans en (een beetje) door de fans: de Ford Puma ST Gold Edition
Fords sociale media-experiment heeft na tien dagen en ruim een kwart miljoen stemmen een resultaat gekregen: de Puma ST1 Gold Edition. Fans konden stemmen op allerlei aspecten van de auto, van de carrosseriekleur tot aan de naam. Dit is het resultaat.
Voor de Ford Puma besloot de autofabrikant de interactie met zijn fans te zoeken. Dat deed het door de liefhebbers van het merk de kans te geven om hun stem door te laten klinken in de nieuwe speciale editie van de Puma ST. Ford gooide regelmatig een poll op Twitter en Instagram, zodat mensen hun voorkeur konden geven over bijvoorbeeld de carrosseriekleur of zelfs de kleur van het stiksel van de veiligheidsgordels. Heel veel keuze kregen zij overigens niet…
24K versus Gold
Na tien dagen van peilingen en bijna 275.000 stemmen van Europese Ford-fans is het resultaat hier: de Puma ST Gold Edition. De zwarte Puma heeft dankzij de Ford-volgelingen rode remklauwen en grijze stiksels voor de veiligheidsgordels. Veel alternatieven gaf Ford overigens niet. Bij de carrosseriekleur stemde 56 procent op zwart, terwijl het alternatief enkel grijs was. De zwarte remklauwen waren geen match voor de rode remklauwen, die 74 procent van de stemmen kregen. Voor de naam kon gekozen worden tussen Puma ST 24K Edition en Puma ST Gold Edition, waarbij laatstgenoemde dus won met 59 procent van de stemmen.
Bij de typeaanduiding ging de voorkeur dus uit naar ST, met 55 procent. Daarmee versloeg het een simpele Puma-typeaanduiding. Logisch, gezien de ST-variant natuurlijk een stuk aantrekkelijker is. Ook konden de fans stemmen op de instaplijsten. Opmerkelijk genoeg koos men voor de originele exemplaren van de Puma, niet voor de instaplijsten van Ford Performance. Dat was overigens de laagste marge: 53 tegenover 47 procent.
Iets speciaals van Ford
“We wilden iets echt speciaals creëren voor onze trouwe Performance-fans. We kozen voor een vooruitstrevende benadering en stelden met input van de fans de Puma ST Gold Edition samen. Het aantal uitgebrachte stemmen laat zien hoe enthousiast onze klanten zijn – en dat ze een uitstekende smaak hebben”, zegt Amko Leenarts, Director Design bij Ford Europa. “Het zit hem in de details. Met deze speciale editie hebben onze fans echt een begeerlijke samengesteld.” Een redelijk unieke benadering van Ford dus, al hadden ze de helft van de uitkomsten eigenlijk al zelf bedacht.
Inhoudelijk verandert er niets aan deze Puma ST Gold Edition. De crossover heeft namelijk nog altijd de bekende 1,5-liter EcoBoost driecilinder, die goed is voor 200 pk en 320 Nm. Standaard is uiteraard ook de handgeschakelde zesbak die al het vermogen naar de voorwielen stuurt. Dat alles zorgt ervoor dat ook deze Ford Puma binnen 6,7 seconden naar 100 km/h sprint. De top bedraagt 220 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Ford Capri verzet nergens de bakens
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Deze betaalbare occasion is erg ruim en stuurt lekker
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor
-
Als je drugs probeert te smokkelen, heeft deze Ford je meteen door
-
Ford-baas schrikt van rit in Chinese auto: ‘Dit is een bedreiging!’
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef
-
Dit kost de Ford Mustang Mach E Rally in Nederland
-
Einde Fiesta? Nee, dit is het plan van Ford