Ford Puma ST blijkt tóch net zo snel als kleinere broertje
Begin dit jaar reïncarneerde Ford de naam Puma. Die nieuwe crossover had maar weinig te maken met de originele Puma sportcoupé uit de jaren ’90, maar nu komt de fabrikant met een echte Puma ST.
In 1997 introduceerde Ford voor het eerst de Puma: een kleine sportcoupé die was gebaseerd op de Ford Fiesta van toen. Die twee auto’s deelden een onderstel en werden op dezelfde productielijn gebouwd. Na vier jaar was het leven van de Puma alweer voltooid. Tot dit jaar, toen Ford de naam weer in gebruik nam. Niet voor een sportief model, maar voor een compacte crossover. Dat klinkt als een andere wereld, maar dat is niet helemaal zo. De Puma staat nog steeds op het platform van de Fiesta en is wel degelijk het meest sportieve model in zijn segment.
Ford Fiesta ST
Dat die Puma toch echt een beetje teruggrijpt naar z’n sportieve ‘historie’, blijkt uit het feit van de laatste modelvariant. Ford stelt nu namelijk een ST-versie voor. Nee, niet enkel een sportief opgeleukte ST Line, maar een echt sportieve versie. Da’s overigens geen verrassing, want eind vorig jaar wisten we al dat we in 2020 een echte ST-variant konden verwachten. Ook qua specificaties zien we geen verrassingen. Toch is het mooi nieuws, want de ST-modellen van Ford zijn een genot voor de stuurman. De nieuwe Fiesta en Focus hebben dat alweer ruimschoots laten zien.
Ford lepelt de 1,5-liter Ecoboost-motor (een driecilinder), die ook in de Fiesta ST ligt, in de sportieve crossover. Dat betekent dat-ie een vermogen van 200 pk en een koppel van 320 Nm heeft. Het maximumvermogen wordt bij 6000 toeren per minuut afgegeven, het maximumkoppel is vanaf 2500 toeren per minuut beschikbaar. Ook de Ford Puma ST krijgt standaard een handgeschakelde zesbak mee, die al het vermogen naar de voorwielen stuurt. Daardoor is een sprint naar de 100 km/h in 6,7 seconden mogelijk (net zo snel als de Fiesta ST), de topsnelheid bedraagt 220 km/h. De Puma ST weegt 1358 kilogram.
Racemonster
Overigens moet je niet denken dat die eerste Puma, de sporcoupé, een racemonster was. Je kon ‘m in ons land namelijk alleen maar krijgen met 90, 103 of 125 pk. In Engeland leverde Ford destijds nog 5oo varianten met 157 pk.
Ford heeft het onderstel van de Puma ST aangepast voor sportievere rij-eigenschappen. Zo heeft-ie een stijvere torsieas en dikkere stabilisatorstang. Ook kunnen de dempers naar wens worden aangepast. Ford spreekt verder van een besturing die 25 procent directer is. De stuurinrichting heeft nu een overbrenging van 11,4:1 en door aangepaste fusees en kortere stuurarmen moet de Puma ST directer reageren op de stuurinput. De remmen zijn eveneens 17% groter dan die van een standaard Puma. Voor hebben ze een diameter van 325 millimeter, achter monteert Ford schijven met een diameter van 271 millimeter. De Ford Puma ST wordt geleverd op Michelin Pilot Sport 4S-banden.
Performance Pack
Voor wie dat allemaal niet genoeg is, biedt Ford ook een Performance Pack aan. Dan krijg je bijvoorbeeld ook een mechanisch sperdifferentieel op de voorste as, dat het meeste koppel naar het wiel met de meeste grip stuurt voor betere wegligging in bochten. Het systeem werkt samen met Torque Vectoring Control, dat onderstuur beperkt door remingrepen op het binnenste voorwiel uit te voeren. Nog een leuk speeltje als onderdeel van dat pakket is Launch Control, om zo snel mogelijk vanuit stilstand weg te sprinten.
De Puma ST krijgt – net als de Fiesta – vier rijmodi, die allemaal redelijk voor zichzelf spreken: Normal, Eco, Sport en Track. In de Sport-stand openen de kleppen in het uitlaatsysteem voor een beter geluid en reageert de motor gretiger op het gaspedaal. In de Track-modus is het ESC uitgeschakeld. Wie zuinig wil rijden, kan er middels de Eco-modus voor zorgen dat een cilinder wordt uitgeschakeld wanneer dat mogelijk is, voor een optimaal brandstofverbruik.
Kenmerken Puma ST
Optische verschillen ten opzichte de reguliere Puma’s zijn er natuurlijk ook. Zo heeft de ST een splitter, een dakspoiler en een diffuser op de achterzijde. De luchtinlaten in de voorste bumper zijn hertekend voor een betere koeling van de motor. Standaard staat de ST op 19-inch lichtmetalen wielen. De groene kleur (Mean Green) die je op de foto’s ziet is exclusief voor de ST. Binnenin de ST monteert Ford standaard Recaro-sportstoelen en is het geheel opgedirkt met allerlei ST-logo’s.
De Ford Puma ST is er vanaf €40.725. Wie het optionele Performance Pack wil, moet nog eens €1115 bijleggen. Hij staat nog voor het einde van het jaar bij de Nederlandse dealers.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8