BMW M gaat volgend jaar aan de haal met elektrische i4

Kort geleden mochten we voor het eerst kennismaken met de elektrische BMW i4. Markus Flasch, topman van BMW M, heeft laten weten dat ‘zijn’ divisie volgend jaar een extreme variant van die auto voorstelt.

Met de BMW i4 opent de Beierse autofabrikant volgend jaar de aanval op Polestar en Tesla. Die i4 is de eerste elektrische middenklasser van de Duitsers. En da’s een auto met echte M-prestaties. Het model krijgt een heel sterke elektromotor met een vermogen van 530 pk, die enkel de achterwielen aandrijft. Daarmee is een sprint naar 100 km/h in ‘minder dan vier tellen’ mogelijk. Het accupakket heeft een inhoud van zo’n 80 kWh, goed voor een bereik van zo’n 600 kilometer volgens WLTP. Let wel, het gaat hier nog om de concept-versie. Eind dit jaar verwachten we de productieversie te zien.

Niet de sterkste i4

Geweldige prestaties, al zal deze variant zeker niet de sterkste in het gamma zijn. Markus Flasch laat namelijk weten dat BMW M volgend jaar een auto op basis van die i4 voorstelt.

bmw i4 concept

Dat vertelt hij aan Car Advice. “Volgend jaar zullen we de eerste volledige elektrische M-auto presenteren, gebaseerd op de i4. Daarna gaan we werken aan een hybride-model, maar het is nog te vroeg om te zeggen welke auto dat gaat zijn”, zo stelt de topman.

M3 en M4

De vraag is natuurlijk of zo’n i4M het leven van de BMW M3 of M4 moeilijk gaat maken. De elektrische variant heeft immers nu al meer vermogen dan die twee recent gepresenteerde auto’s. Bovendien weten we dat de vormgeving van het model in grote lijnen overeenkomt met die van de reguliere 4 Serie.

BMW M3 en M4

Flash zegt daarover het volgende. “Het duurt nog wel even voordat een elektrische auto het echt kan opnemen tegen een high performance-auto als een M3 of M4. Daar werken we aan. Het gaat bij een sportieve auto niet alleen om vermogen, maar het is de vraag of we dat vermogen kunnen in een echte M-verpakking kunnen stoppen. De grote vraag is hoe we omgaan met de besturing en rijdynamiek. En het geluid is natuurlijk ook een groot vraagstuk.”

M-dynamiek

“We moeten een M-gevoel creëren, maar het eerste vraagstuk is hoe om te gaan met al het gewicht van een elektrische auto en dan tóch nog die typische M-dynamiek te kunnen leveren.” Volgens Flash staat een i4M daarom nog niet de verkoop van de M3 en M4 in de weg.