Volvo roept 14.000 Nederlandse auto’s terug wegens remproblemen

Volvo roept per direct 736.000 auto’s terug wegens remproblemen. In totaal worden 14.000 Nederlandse auto’s teruggeroepen.

Het gaat om Volvo-modellen van het bouwjaar 2019 en 2020, met uitzondering van de V40 en V40 Cross Country. Het probleem zit in het Automatic Braking System. In een noodsituatie grijpt dat systeem in en brengt het de auto tot stilstand of remt het deze af. Dat blijken auto’s uit die bouwjaren nu in sommige situaties niet te doen.

Forward Collision Warning

Men kwam het disfunctioneren op het spoor tijdens het testen van een Volvo XC60. De Federation of Danish Motorist ontdekte dat het remsysteem van die auto consistent niet ingreep tijdens een gesimuleerde noodsituatie met testkussens. Volvo stuurde op zijn beurt experts af naar de Deense testbaan, waarna het de betreffende auto meenam naar Zweden.

In Volvo’s eigen testfaciliteit bleek dat alle modellen uit 2019 en 2020 onder bepaalde temperaturen en omstandigheden hetzelfde gedrag vertoonden. Wel bleek dat de Forward Collision Warning, die de bestuurder middels geluid of trillingen alarmeert in een noodsituatie, in alle gevallen naar behoren werkte. Volgens Volvo gaat het om een softwareprobleem, waardoor een update daarvan voldoende moet zijn om het probleem te verhelpen. Volvo Nederland stuurt binnenkort een brief naar alle betreffende klanten met de oproep om hun auto naar de dealer te brengen.

De Deense FDM is desalniettemin kritisch op de Zweedse autobouwer. “We hebben eind vorig jaar al aangeklopt bij Volvo om deze problemen aan te kaarten. Hoewel ze ons serieus namen, hebben we ze er constant aan moeten herinneren de zaak ook daadwerkelijk op te pakken. Als consumentenorganisatie zijn we verbijsterd over hoe ze hiermee om zijn gegaan. Volvo kan en moet dat beter doen”, zei een medewerker van de FDM in een statement.

Corona

In totaal gaat het om 14.000 Nederlandse auto’s, wereldwijd roept het merk 736.000 auto’s terug. Of dat in deze corona-tijd een geschikt moment is, moet later blijken. “De auto’s moeten terug, dat is zeker. Veiligheid staat voorop. En we zullen zien hoe snel onze klanten hun auto kunnen komen brengen. Het is natuurlijk een heel vervelende situatie, maar we hopen dat er in deze bijzondere tijden begrip voor de situatie is. We moeten het met z’n allen oplossen”, aldus Roger van Polanen Petel, PR-manager van Volvo Nederland.