Volkswagen Up toch aan de turbo
Hij werd al lang geleden een keer als studiemodel getoond, waarna we er ook mee konden rijden. Maar de Up GT ging vervolgens maar niet in productie. Daar brengt Volkswagen nu verandering in.
Of de aanduiding GT blijft gehandhaafd voor het uiteindelijke model, is nog niet bekend. De kans is echter klein. Want had het studiemodel een vermogen van 110 pk op de voorste wieltjes, de productieversie komt tot 90 pk. Ga er dus vanuit dat de introductie van de 1.0-driecilinder benzinemotor met turbomotor slechts het begin is. Hij start met 90 pk en komt later ook in een krachtigere uitvoering, waarbij de koets ook spraakmakender is aangekleed dan de basisversie.
“In amper tien tellen naar 100 km/h”
Met 90 pk en 160 Nm op de voorwielen doet de Up de standaardsprint 0-100 km/h in amper tien tellen, zo communiceert Volkswagen. De topsnelheid ligt op 185 km/h. Daar staat een officieel verbruikscijfer van 4,4 l/100 km tegenover. De conceptversie van de GT, die Volkswagen al vijf jaar geleden presenteerde, haalde met zijn 110 pk sterke driecilinder een topsnelheid van bijna 200 km/h. De introductie van de 1.0-driecilinder turbomotor maakt deel uit van een restyling voor de Up.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper