De kogel is door de kerk: er komt toch een Volkswagen Up GTI. Voordat je direct naar de showroom rent om er een te bestellen, hebben we wel meteen slecht nieuws. Je moet nog geduld hebben tot 2018.

Volkswagen Up GT, Volkswagen Up GTIVolkswagen Up GT, Volkswagen Up GTI


Driecilinder

De Volkswagen Up GTI gaat gebruikmaken van dezelfde driecilinder 1,0 liter TSI als die momenteel al in de Up wordt geleverd. Hij krijgt alleen wel een flinke vermogensboost. Het blok levert niet langer 90 pk, maar perst er in de GTI 115 pk uit. GTI-waardig? Wel als je hem gaat vergelijken met de originele Golf GTI uit 1976. In die auto leverde de atmosferische 1,6 liter viercilinder namelijk 110 pk, zij het wel op een lager gewicht. De Up GTI is met zijn rijklaar gewicht van 1020 kg namelijk wel 140 kg zwaarder dan de oer-GTI. Toch moet hij sneller naar 100 km/h kunnen sprinten dan de Golf. Waar die auto het in 9,2 seconden klaarde, moet het Upje het in 8,8 tellen doen. Het koppel wordt nog niet gecommuniceerd, maar wordt hoger dan de 160 Nm van de Up TSI.

Ruitjes

Het mag dan de instap-GTI worden, Volkswagen zorgt er wel voor dat het een échte GTI is. Dat betekent dat hij sportstoelen krijgt met de bekende ruitjesbekleding, net als een dikker sportstuurwiel en een handgeschakelde zesbak met relatief korte verzetten. Hij staat vijftien millimeter dichter bij het asfalt en de complete ophanging is aangepast. Ook krijgt hij een aangepast stuurhuis van de Volkswagen Polo GTI en ook de geventileerde remmen van die auto. Ook moet hij iets andere bumpers krijgen en standaard op 16 inch lichtmetalen wielen staan. Grotere 17 inch wielen zijn optioneel verkrijgbaar.

Concurrenten

Met de Up GTI wil Volkswagen het op gaan nemen tegen auto's als de Renault Twingo GT, de Smart Forfour Brabus en de Fiat 500S. Daar hoort ook een vergelijkbaar prijskaartje bij. Wij rekenen op zo'n 20.000 euro. Ter vergelijk, de Up 1.0 TSI met 90 pk is er vanaf 15.750 euro.

Volkswagen Up - Autovisie.nl -5Volkswagen Up - Autovisie.nl -5


Volkswagen Up TSI 90 pk