Enorme omslag voor Volkswagen: 40 miljoen elektro-auto’s op één platform
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FVolkswagen-EV-concept-2016-06.jpg)
Het Volkswagen-concern ontwikkelt momenteel een compleet nieuwe architectuur voor zijn toekomstige elektrovoertuigen. De bodemsectie is SSP genaamd, wat een afkorting van Scalable Systems Platform is. De architectuur vervangt alle bestaande én binnenkort te introduceren platforms.
Volkswagen maakt op dit moment gebruik van drie verschillende bodemplaten voor zijn elektrische modellen. Onder andere de ID.3 en ID.4 van Volkswagen, de Cupra Born en Audi Q4 E-tron maken gebruik van de MEB-architectuur, terwijl de E-tron zijn eigen bodemsectie heeft. De Porsche Taycan deelt met de Audi E-tron GT de PPE-architectuur. Hoewel nog maar slechts enkele jaren oud, staat de vervanger van deze platforms al in de kraamkamer. Met SSP vervangt het Volkswagen-concern niet alleen de bodemsecties van de elektromodellen, het vervangt tevens de modulaire MQB, MSB en MLB-bouwstenen.
Brengt het elektrische GTX-label genoeg spanning? – Volkswagen ID.4 GTX – Review
Alle merken
Volkswagen wil met één platform alle toekomstige modellen binnen de Groep gaan ontwikkelen. Dat zijn de types voor de merken Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Bentley, Porsche en Lamborghini. Bugatti valt buiten het programma, aangezien het voor het hypercarmerk via Porsche met het Kroatische Rimac een samenwerkingsverband heeft opgericht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FVolkswagen-EV-concept-2016-04.jpg)
Vanaf 2026
De eerste auto op SSP moet in 2026 op de markt verschijnen, waarna alle types het platform delen. Zoals de naam al aangeeft, is het platform modulair en dient het als basis voor modellen met verschillende groottes en carrosserievarianten. Volkswagen claimt dat de architectuur over de levenscyclus van SSP voor meer dan veertig miljoen auto’s de basis vormt. Het concern bouwt momenteel een kleine tien miljoen auto’s per jaar, maar niet al die types worden door elektromodellen vervangen. Het autoconcern geeft aan dat het in Wolfsburg ontwikkelde SSP ook aan andere autofabrikanten beschikbaar wordt gesteld.
MEB nog niet afgeserveerd
Onder de merknaam Volkswagen verschijnen nog dit jaar de ID.5, Cupra lanceert de Cupra Born, Skoda komt met de Enyaq Coupé, Audi brengt de Q4 E-tron. Voor een later stadium zijn een volledig elektrische Porsche Macan en Audi A6 en Q6 E-tron. Elektrische modellen als de Lamborghini ‘Estoque’ en Bentley ‘Flying Spur’, Audi Grand Sphere verschijnen pas wanneer SSP gereed voor productie is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Citroën plant verbeterde elektro-aandrijflijn voor C4
-
Lamborghini Huracán Tecnica: een schreeuw uit het verleden
-
Dit helpt Volvo om per 2030 enkel nog EV’s te bouwen
-
Record: Bugatti Chiron van 4 miljoen euro op Nederlands kenteken
-
ANWB voorziet meer files en een ‘permanent verkeersinfarct’
-
Laatste uitvoering BMW i3 is heel exclusief, maar niet bijzonder
-
Lamborghini’s vierde model wordt 2-deurs GT crossover
-
Deze occasion wil je: Alpina B3 voor minder dan 15.000 euro
-
Dit is de eerste Aston Martin Valkyrie op Nederlands kenteken!
-
Lynk & Co verhoogt maandelijkse abonnementskosten voor de 01
-
Gelimiteerde versie voor toch al gelimiteerde Cupra Formentor
-
100e Autosalon van Brussel voor derde keer op agenda