Enorme omslag voor Volkswagen: 40 miljoen elektro-auto’s op één platform
Het Volkswagen-concern ontwikkelt momenteel een compleet nieuwe architectuur voor zijn toekomstige elektrovoertuigen. De bodemsectie is SSP genaamd, wat een afkorting van Scalable Systems Platform is. De architectuur vervangt alle bestaande én binnenkort te introduceren platforms.
Volkswagen maakt op dit moment gebruik van drie verschillende bodemplaten voor zijn elektrische modellen. Onder andere de ID.3 en ID.4 van Volkswagen, de Cupra Born en Audi Q4 E-tron maken gebruik van de MEB-architectuur, terwijl de E-tron zijn eigen bodemsectie heeft. De Porsche Taycan deelt met de Audi E-tron GT de PPE-architectuur. Hoewel nog maar slechts enkele jaren oud, staat de vervanger van deze platforms al in de kraamkamer. Met SSP vervangt het Volkswagen-concern niet alleen de bodemsecties van de elektromodellen, het vervangt tevens de modulaire MQB, MSB en MLB-bouwstenen.
Brengt het elektrische GTX-label genoeg spanning? – Volkswagen ID.4 GTX – Review
Alle merken
Volkswagen wil met één platform alle toekomstige modellen binnen de Groep gaan ontwikkelen. Dat zijn de types voor de merken Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Bentley, Porsche en Lamborghini. Bugatti valt buiten het programma, aangezien het voor het hypercarmerk via Porsche met het Kroatische Rimac een samenwerkingsverband heeft opgericht.
Vanaf 2026
De eerste auto op SSP moet in 2026 op de markt verschijnen, waarna alle types het platform delen. Zoals de naam al aangeeft, is het platform modulair en dient het als basis voor modellen met verschillende groottes en carrosserievarianten. Volkswagen claimt dat de architectuur over de levenscyclus van SSP voor meer dan veertig miljoen auto’s de basis vormt. Het concern bouwt momenteel een kleine tien miljoen auto’s per jaar, maar niet al die types worden door elektromodellen vervangen. Het autoconcern geeft aan dat het in Wolfsburg ontwikkelde SSP ook aan andere autofabrikanten beschikbaar wordt gesteld.
MEB nog niet afgeserveerd
Onder de merknaam Volkswagen verschijnen nog dit jaar de ID.5, Cupra lanceert de Cupra Born, Skoda komt met de Enyaq Coupé, Audi brengt de Q4 E-tron. Voor een later stadium zijn een volledig elektrische Porsche Macan en Audi A6 en Q6 E-tron. Elektrische modellen als de Lamborghini ‘Estoque’ en Bentley ‘Flying Spur’, Audi Grand Sphere verschijnen pas wanneer SSP gereed voor productie is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa