Volkswagen overwoog Audi’s 5-cilinder voor Golf R
Volkswagen moet hem officieel nog aankondigen, maar zoals Autovisie al eerder wereldkundig maakte, krijgt de volgende generatie Golf R een viercilinder turbomotor met 333 pk. Maar de Duitse autobouwer had eigenlijk een ander plan.
Het overwoog om de Golf R te voorzien van een vijfcilinder turbomotor. Audi stak daar een stokje voor. Volkswagen vroeg juist aan Audi of het diens 2,5 liter vijfcilinder benzinemotor uit onder andere de TT RS, RS3 en RSQ3 voor zijn meest potente Golf kon gebruiken. Audi hoefde daar niet lang over na te denken. Het antwoord was volgens een van de betrokkenen een resolute nee.
Concurrent van Audi Sport
“De Golf R is doodsimpel een directe concurrent van Audi Sport. Dat laten we niet gebeuren dat die over dezelfde krachtbron zal beschikken”, aldus de Audi-medewerker. Dat Donkervoort en KTM wel over Audi’s vijfpitter beschikken, dat deert de fabrikant niet. “Dat bijt ons niet. Bovendien is het goed voor het Audi-imago.”
Audi Motorsport
Donkervoort en KTM nemen in verhouding niet veel blokken af en krijgen de vijfpitters bovendien in een Motorsport-configuratie. Voor de Volkswagen Golf R zou Audi sowieso onvoldoende productiecapaciteit in zijn fabriek in het Hongaarse Gyor hebben. “Het vervaardigen van de vijfcilinders is heel bewerkelijk. Het is nog net geen handwerk. Daardoor is het erg ingrijpend om de volumes te verhogen.”
Meervoudig Engine of the Year klassewinnaar
Audi lepelt de krachtbron momenteel in de TT en Q3. Volgend jaar volgt een nieuwe RS3 als Sportback en Limousine. Daarin komt ook weer de meervoudig Engine of the Year-klassewinnaar te hangen. Reken op zo’n 415 pk. Dat is een flinke tree hoger dan Volkswagen met zijn Golf R realiseert. Uit de viercilinder perst de fabrikant nu maximaal 333 pk, maar er is ooit in een studiemodel een configuratie met 400 pk gepresenteerd. Stimuleert Audi nu Volkswagen onbewust om die motor dan toch productierijp te maken?
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa