Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 16 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Is dit de elektrische auto waar iedereen op zit te wachten?

Elektrische auto’s zijn nog lang niet voor iedereen, maar daar komt verandering in. Volkswagen neemt dat wel heel letterlijk en presenteert vandaag de ID. 2all. Juist, een elektrisch model voor iedereen, dus!

Dat Volkswagen zo’n model in de pijplijn heeft zitten, weten we al enige tijd. Het laat al enkele jaren weten bezig te zijn met een compact model, dat onder de ID.3 komt te staan. Die auto moet een vanafprijs van zo’n 25.000 euro hebben en in 2025 op de markt verschijnen. Vandaag krijgen we wel een heel concreet voorproefje van dat model.

Groter dan Polo

Laten we even beginnen bij de maatvoering. De ID. 2all is 4,05 meter lang, 1,81 meter breed en 1,53 meter hoog. Daardoor kun je ‘m goed vergelijken met de Volkswagen Polo. Dit elektrische model is echter enkele centimeters breder. Ook is hij wat hoger dan een Polo (zo’n 10 centimeter), en dat is te danken aan het accupakket in de bodem.

De ID. 2all heeft een iets ruimere wielbasis dan een Polo, al scheelt het niet veel. Bij het elektrische model zit er 2,6 meter tussen de assen, het bekende conventionele ‘broertje’ doet het met 2,56 meter. Daardoor is het elektrische model een stukje ruimer. Volkswagen spreekt van een interieur dat net zo ruim is als dat van een Golf. Ook is de bagageruimte van de ID. 2all een stuk groter. Waar de Polo 355 liter tot zich neemt, slokt de ID. 2all maar liefst 490 liter op. Klap de achterbank neer, en er past 1330 liter in de elektrische stadsauto.

Bereik ID. 2all

Meer belangrijke informatie zit ‘m in de aandrijflijn. De ID. 2all staat op het MEB Entry-platform, en maakt als eerste elektrische Volkswagen gebruik van voorwielaandrijving. Geen verrassing, want de Duitsers lieten op de IAA van München twee jaar geleden al zien dat deze auto (toen nog ID. Life genoemd) een motor op de voorste as had. De krachtbron is goed voor 166 kW (226 pk) en zorgt ervoor dat de auto in 7 seconden naar 100 km/h sprint. De topsnelheid bedraagt 160 km/h.

Details over het accupakket geeft Volkswagen nog niet vrij. Wel stelt het dat de ID. 2all een bereik van maximaal 450 kilometer heeft. Een laadsessie bij de snellader, van 10 naar 80 procent, duurt ongeveer 20 minuten. Of die cijfers allemaal overeind blijven als het model in 2025 definitief op de markt komt, is even afwachten.

Yes: fysieke knoppen!

We hadden het al even over de toegenomen interieurruimte, maar Volkswagen laat vandaag ook al een productierijp dashboard zien. Dat is best uniek in dit stadium. De ID. 2all krijgt een groot digitaal instrumentarium (27,7 cm), en een nog groter aanraakscherm (32,7 cm). Heel groot nieuws zit ‘m in dat bedieningsconcept. Volkswagen brengt ondanks dat enorme scherm namelijk de geliefde fysieke knoppen weer terug! Zo heeft de ID. 2all een aparte knop voor het geluidsvolume en heeft ook de klimaatcontrole een eigen, afzonderlijk bedieningscluster. Waarvoor nu al dank, Volkswagen.

De uiteindelijke productieversie van de ID. 2all verschijnt dus in 2025. We verwachten dat het model een vanafprijs heeft van 25.000 euro, zoals al jaren wordt beloofd. Skoda en Cupra komen in hetzelfde jaar met zustermodellen op basis van hetzelfde MEB Entry-platform.

Deze betaalbare EV’s gaat Seat bouwen, maar niet verkopen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.