Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 6 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Deze betaalbare EV’s gaat Seat bouwen, maar niet verkopen

Dat de Volkswagen Groep vanaf 2025 een aantal ‘betaalbare’ elektrische auto’s op de markt brengt, was reeds bekend. Vandaag zien we concrete designschetsen van die auto’s.

Skoda, Volkswagen en Cupra laten alle drie een schets zien van de betaalbare stadsauto’s die vanaf 2025 op de markt verschijnen. Seat is de grote afwezige, want laat géén model zien. De Spaanse fabrikant is enkel verantwoordelijk voor de bouw van de auto’s. De Volkswagen Groep ziet meer potentie in een auto van Cupra. Mogelijk houdt Seat aan het einde van dit decennium sowieso op te bestaan, zoals je in dit artikel kunt lezen.

Kleine EV’s van Skoda, Volkswagen en Cupra

Goed, terug naar de auto’s die wél verschijnen. Skoda, Volkswagen en Cupra laten vandaag dus een voorzichtige schets van hun modellen zien. Heel concreet wordt ‘t allemaal niet, want de drie merken spreken verder niet over hun eigen visie of concept.

Volkswagen ID.LIFE

Volkswagen toonde vorig jaar op de IAA in München bovenstaande ID. Life, maar meldde kort daarna al dat er geen concrete productieplannen voor het model waren. Van onderstaande schets die we nu zien, kunnen we weinig maken. Herkenbaar is de ID.-signatuur op het front, alsmede de wielen die Volkswagen nu ook op de ID.3 levert. Naar verwachting kost het model straks zo’n 20 tot 25 duizend euro, al geldt dat ook voor de hieronder te noemen modellen.

UrbanRebel

Cupra toonde vorig jaar de UrbanRebel. Het was de Spaanse visie op de compacte stadsauto op het MEB-platform. Op de afbeelding die we vandaag onder ogen krijgen, zien we een strak gelijnde hatchback met typische Cupra-elementen. Denk aan de spitse neus, spoiler en unieke lichtunits. Zo extreem als de genoemde UrbanRebel is-ie op het eerste oog niet, al hadden we dat ook niet verwacht.

Skoda toonde vooralsnog geen conceptmodel in deze reeks kleine MEB’ers, maar doet dat nu wel middels een schets. Op de afbeelding zien we, net als bij Cupra, een strak gelijnde auto, met korte neus en groot leefcompartiment. Hoewel de modellen waarschijnlijk qua maatvoering niet enorm van elkaar verschillen, lijkt Skoda te kiezen voor een wat hoger model met eveneens een grotere wielbasis. Opvallend is de korte overhang, zowel voor als achter.

Alle modellen zullen dus door Seat worden gebouwd, te beginnen in diens faciliteiten in Martorell, ten westen van Barcelona. Vanaf 2025 rollen daar de compacte EV’s op de MEB-basis van de band. De Volkswagen Groep meldt vandaag ook dat het een Gigafactory gaat bouwen nabij Valencia, met een capaciteit van 40 GWh. De bouw van de fabriek start volgend jaar, in 2026 begint de productie van batterijen. Of Seat tegen die tijd ook nog eigen modellen uitbrengt, is de vraag.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.