Zo komt de goedkope elektrische stadsauto van Volkswagen eruit te zien
Cupra geeft vandaag een voorproefje van een kleine en naar verwachting voordelige, elektrische stadsauto. Dit is hoe dat model er (ongeveer) uit komt te zien.
We wachten allemaal met smart op een betaalbare elektrische auto met een acceptabel rijbereik, die qua prijs concurreert met een compacte auto met verbrandingsmotoren. Gezien de enorme investeringen die fabrikanten momenteel doen om elektrische auto’s op de markt te brengen, kunnen we die echter niet op heel korte termijn verwachten. Op kleine auto’s zijn de marges immers ook klein. Fabrikanten kiezen dus voor grote SUV’s, limousines of grotere middenklassers, waardoor fatsoenlijke elektrotechniek momenteel simpelweg nog niet betaalbaar is voor ‘de gewone man’.
Nieuwe stadsauto voor minder dan 20 mille
Daar moet in 2025 verandering in komen. Dan presenteert Seat een compleet nieuwe en elektrische stadsauto op het bekende MEB-platform. Dat moet een auto worden met een fatsoenlijk accupakket en dus een fatsoenlijke actieradius, terwijl de prijs niet boven de 20.000 euro moet uitkomen. De Spanjaarden zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het model, waarna ook Volkswagen en mogelijk Skoda met een variant van die auto komen.
Cupra, inmiddels zelfstandig merk maar uiteraard nog altijd sterk gelieerd aan Seat, toont vandaag een voorproefje van die auto. Hij heet de UrbanRebel Concept en blikt volgens de autobouwer vooruit op de volledig elektrische stadsauto van de Volkswagen Groep, die inderdaad gepland staat voor 2025.
Vergelijk met Polo
Het model meet 4,08 meter lang, is 1,80 meter breed en 1,44 meter hoog. Daarmee is-ie heel iets groter dan een huidige Polo. Die meet respectievelijk 4,05, 1,75 en 1,45 meter (lengte, breedte, hoogte).
Neem deze conceptcar overigens niet al te serieus, want deze UrbanRebel Concept heeft een enorme achterspoiler, een agressieve splitter en een – voor zo’n kleine auto – krankzinnig vermogen. Cupra meldt dat de elektromotor namelijk 250 kW (of zelfs 320 kW in boost-modus) levert. Daarmee is-ie goed voor een 0-100 km/h-sprint in slechts 3,2 seconden.
Productiemodel
Cijfers en een uiterlijk die bij een merk als Cupra horen, dus. Het uiteindelijke model zal uiteraard veel rationeler zijn. Desondanks geeft de UranRebel Concept ons wel een idee van wat we kunnen verwachten. Wie door alle opsmuk heenkijkt, ziet een veel compacte en redelijk fraai ogende hatchback, met een iets aflopende daklijn. De kans is echter klein dat we binnen afzienbare tijd meer concrete informatie over een productiemodel horen. Die staat namelijk pas voor 2025 gepland, en in de tussentijd kan er nog een hoop gebeuren.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW-liefhebber beleeft rotdag als eland garage binnendringt
-
Porsche Taycan-klanten krijgen het erg zwaar
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
Bijna helft klusjesmannen kan vanaf 2025 binnenstad niet meer in
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Bestuurders vaker verblind door koplampen: onderzoek is gestart
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Voyah maakt de Free ineens veel goedkoper
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Zoveel liter benzine mag je maximaal meenemen uit Duitsland en België
-
Cupra Terramar ineens veel goedkoper in Nederland, dit is waarom