Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 19 apr 2022

Moeten we het over een paar jaar zonder Seat doen?

De kans bestaat dat je over een paar jaar geen Seat meer kunt kopen. Het Spaanse automerk wordt mogelijk geschrapt bij een aankopende reorganisatie binnen de Volkswagen Groep.

Dat meldt het Duitse Handelsblatt. Het schrijft dat de grote baas van het merk, Wayne Griffiths, tijdens de jaarlijkse persconferentie van Seat eigenlijk enkel over Cupra sprak. Het ging daarbij om de aankondiging van nieuwe modellen, zoals de Tavascan, een nieuwe hybride-SUV en de compacte UrbanRebel. Over Seat ging het eigenlijk niet. Laat staan over Seats met een elektrische aandrijflijn. Tegelijkertijd maakte het Spaanse merk vorig jaar verlies.

Verlies

Daarom zou men binnen de Volkswagen Groep voornemens zijn om de stekker uit het merk te trekken. Griffiths liet bovendien nog weten dat de Spaanse fabrikant zich geen verliezen meer kan veroorloven. Tegelijkertijd is Cupra juist de partij die wél winst weet te maken.

Cupra Born

Zowel Griffiths als Seat zelf bevestigen niet dat het merk over een jaar of vijf ophoudt te bestaan, maar de ondernemersraad van de fabrikant heeft al aan de bel getrokken. Het vindt het ‘onbegrijpelijk’ dat een merk met 70 jaar aan ervaringen en tradities de nek om wordt gedraaid, zo valt te lezen.

Seat El-Born

Het nieuws komt niet helemaal uit de lucht vallen. De afgelopen jaren werd er namelijk al met een aantal belangrijke projecten geschoven binnen de Volkswagen Groep, en dat was niet in het voordeel van Seat. In 2019 presenteerde men op de IAA in Frankfurt nog de Seat El-Born, de elektrische broer van de ID.3. Lang was het stil rondom die auto, tot men had besloten dat het model beter bij Cupra ondergebracht kon worden. Met de Born als resultaat, terwijl de Seat-versie niet meer zal verschijnen.

Wel bouwen, niet verkopen. Geen mini-EV voor Seat

Cupra stadsauto Volkswagen

Lang ging het verhaal dat Seat verantwoordelijk zou zijn voor de volgende betaalbare elektrische stadsauto binnen de groep, maar later bleek dat het merk die auto enkel zal bouwen. Het krijgt zelf geen versie van de stadsauto. Volkswagen is druk met de ID. Life, terwijl de Cupra UrbanRebel ook veel aandacht genereert als sportievere variant van die auto. Het lijkt er dus op dat de toekomst van Seat er niet zo rooskleurig uitziet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.