Gestegen grondstofprijzen pakken goed uit voor Volkswagen-groep
Automaker Volkswagen heeft in het eerste kwartaal goed verdiend aan de gestegen prijzen van grondstoffen als metalen. Een mechanisme om prijswijzigingen mee af te dekken leverde 3,5 miljard euro op. Verder waren het vooral de luxe- en sportwagens van merken als Bentley en Porsche waar het Volkswagen-concern op groeide. Bij de massamerken daalde de omzet juist.
Die massamerkengroep, waar merken als Volkswagen, Seat en Skoda onder vallen, zag de omzet met 3 miljard euro dalen. Wel ging de gemiddelde verkoopprijs voor auto‘s omhoog omdat VW, net als andere automakers, zich te midden van chiptekorten richt op duurdere en luxere modellen. Alleen bij Skoda daalde de winstmarge, maar dat kwam omdat het van oorsprong Tsjechische merk de Russische activiteiten staakten als reactie op de oorlog in Oekraïne.
Kabelbomen
Die oorlog had ook gevolgen voor de levering van zogeheten kabelbomen, voorgevormde strengen van duizenden elektrische kabels die alle onderdelen van een auto met elkaar verbinden. Die werden onder meer in Oekraïne gemaakt. Volkswagen wist de problemen daarmee te ondervangen omdat het wereldwijd produceert. Ook de problemen in China door lockdowns bleven daardoor beperkt.
In totaal leverde Volkswagen ruim een vijfde minder auto‘s af dan een jaar eerder, maar bleef de omzet vrijwel gelijk. De nettowinst van het bedrijf verdubbelde haast van 3,4 miljard euro vorig jaar naar 6,7 miljard euro dit jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg