Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 4 mei 2022

Honda Civic niet als sedan naar Europa, maar die is er wél

Honda introduceert dit jaar een compleet nieuwe Civic, maar die komt in slechts één gedaante naar Europa. Toch bouwen de Japanners wel een andere carrosserievariant.

De nieuwe Civic verschijnt in ons land namelijk enkel als hatchback. Bovendien heeft-ie altijd een hybride aandrijfjlijn, waarbij een 2,0-liter viercilinder samenwerkt met een elektromotor en zodoende een vermogen van 184 pk. Een aandrijflijn voor Europa dus, maar hoe zit dat dan met de carrosserievariant?

Daklijn lijkt redelijk identiek

In andere markten levert Honda de nieuwe Civic namelijk al een tijdje als sedan. Maar wie de beide carrosserievormen naast elkaar ziet, ontdekt geen enorme verschillen. De daklijn van beide modellen is redelijk identiek, al heeft de sedan-versie een iets traditioneler ‘kontje’.

“In de Verenigde Staten is de hatchback helemaal niet populair, daar wil een groot publiek nog altijd in een sedan rijden. Dus die mensen bedienen we zo met een Civic Sedan. Maar in Europa is de sedan helemaal uit: hier is er buiten SUV’s en crossovers vrijwel enkel nog vraag naar een hatchback. Vandaar dat we hebben gekozen voor twee verschillende carrosserievarianten, die voor een specifieke markt zijn bedoeld”, zo stelt Christophe Decultot, president van Honda Benelux.

Civic Shuttle

De Civic komt dus ook niet in andere gedaanten, zoals voorheen nog wel het geval was. Van de derde generatie bouwde Honda bijvoorbeeld een Shuttle, een compacte MPV-achtige. Vanaf die generatie leverde het ook de beroemde CRX. Later leverde Honda de Civic ook als coupé, sedan en stationwagon.

De enige andere variant die nog van de Civic verschijnt, is de heftige Type R. Die variant zien we later dit jaar en is volgens een ouderwets recept (lees: zonder enige vorm van elektrificatie) gebouwd. Reken op een vermogen dat de 320 pk overstijgt, want dat is namelijk wat de vorige generatie ook had.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.