Waarom Honda in Europa gewoon doorgaat met de Civic Type R
![Honda Civic Type R](https://img.autovisie.nl/images/Ot7U05kXjjPb6HmmktP_VVFS6k4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F200829_Civic_Type_R_Limited_Edition.jpg)
Tal van fabrikanten stoppen in Europa met hete hatchbacks. Het in ons continent kleine Honda gaat echter gewoon door met de verkoop van de Civic Type R.
De strenge CO2-eisen en daaruit voortvloeiende boetes doen de hete hatchbacks en andere sportieve modellen in Europa de das om. Kijk bijvoorbeeld naar Renault en Peugeot. De twee Franse fabrikanten waren decennia lang de koning op het gebied van sportieve straatmodellen, nu is er geen GTI- of RS-model meer op de prijslijst te vinden. En zo gaat het bij meerdere autofabrikanten.
Reguliere Civic als hybride
Niet bij Honda. Het merk is een kleine speler met een beperkt marktaandeel in Europa, maar blijft doorgaan met de Civic Type R. De nieuwe generatie, die onlangs is voorgesteld, komt in eerste instantie enkel als hybride naar Europa. Maar later dit jaar toont de Japanse autobouwer ook een rasechte Type R van die generatie.
![Honda Civic Type R Nurburgring - Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/Bxw_nL3k2PApE7dwpmuXSXjb6us=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2FHonda-Civic-Type-R-Nurburgring-7-Autovisie.nl_.jpg)
Waarom? “De Type R zit in ons DNA”, zegt Christophe Decultot, president van Honda Benelux, aan Autovisie. “Zonder een Type R kunnen we net zo goed geen Civic maken”, zo grapt hij. “Al bij het begin van de ontwikkeling van dit model wisten we dat er een Type R zou komen, ook voor Europa. Het is een model waar de autoliefhebber heel blij van wordt en die willen we bedienen.”
Meer dan 320 pk
Over de aandrijflijn van die auto wil Decultot nog niets zeggen, maar alles staat natuurlijk al vast. Of het een ‘ouderwets’ recept zonder enige vorm van elektrificatie wordt? Het ligt op het puntje van z’n tong, maar een uitspraak doet hij er niet over. “Ik denk dat je me begrijpt”, zo luidt zijn antwoord. Naar verwachting lepelt Honda dus ‘gewoon’ weer een viercilinder in de neus van de sterkste Civic, die waarschijnlijk meer dan 320 pk heeft. Dat had de uitgaande Type R namelijk al.
![](https://img.autovisie.nl/images/kZGoZTRFvBARMapUpm1fuQsX9r8=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F200830_Civic_Type_R_Limited_Edition.jpg)
Wel zegt Decultot dat de nieuwe Civic Type R op een bepaalde manier gelimiteerd wordt. Honda moet er immers niet teveel van verkopen, omdat een groot aantal Type R-verkopen ervoor zorgt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot flink stijgt. Honda verkoopt immers niet al te veel modellen in Europa. Ondanks het feit dat dat allemaal elektrische of hybride-modellen zijn, kan een rasechte hot hatch de CO2-balans snel verstoren.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?