50 jaar Honda Civic: dit is de elfde generatie!
Honda introduceert dit jaar een volledig nieuwe Civic. Hij komt in één smaak naar Europa, en dit is ‘m!
Het is een bijzonder jaar voor de Honda Civic, want het model bestaat 50 jaar. In 1972 verscheen de eerste generatie, inmiddels zijn we aanbeland bij de elfde. Die komt, in tegenstelling tot voorgaande edities in één vorm naar Europa: als hatchback en met een hybride-aandrijflijn.
Vraag naar SUV’s
Waarom in één vorm? Honda is een relatief kleine speler op de Europese markt en kan het zich niet veroorloven om nog meerdere types op de markt te brengen. Helemaal niet van een hatchback als deze, want de vraag naar SUV’s is enorm.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367081_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
Buiten Europa levert Honda de Civic overigens als sedan, maar daar is in Europa geen vraag naar. Hier wil men geen SUV, maar juist een hatchback. En dat is weer een carrosserievorm die in de Verenigde Staten niet aanspreekt. Vandaar dat de Japanse autobouwer kiest voor twee carrosserievarianten van hetzelfde model.
Generator
De Civic komt in één vorm, maar ook met één aandrijflijn. Het gaat om de e:HEV, oftewel een hybride. Centraal staat een 2,0-liter viercilinder, die samenwerkt met twee elektromotoren. Onder de achterbank ligt een accupakket dat de elektromotoren van stroom voorziet, maar de viercilinder doet dat ook. De nieuwe Honda Civic is in vrijwel alle gevallen elektrisch aangedreven, want de viercilinder dient voornamelijk als generator voor de elektromotoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367076_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
Een efficiënte opstelling volgens Honda, want daardoor is een verbruik van ruim 1 op 20 haalbaar. Op papier, trouwens. De CO2-uitstoot komt neer op 108 gram per kilometer. En dat terwijl het systeemvermogen 184 pk bedraagt. Het klinkt op papier als een aantrekkelijke aandrijflijn, al is het natuurlijk erg interessant hoe dat straks op het asfalt zal zijn.
Honda Civic Type R
Eén aandrijflijn dus, al gaat het hier om de reguliere Civic. Honda brengt namelijk opnieuw een rasechte Type R, zonder enige vorm van elektrificatie. Over de specificaties houdt de autobouwer de kaken nog stijf op elkaar, maar het laat doorschemeren dat het gaat om een old school configuratie. Reken op een vermogen van meer dan 320 pk, want dat had de vorige Type R.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367082_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
De reguliere Honda Civic staat in het vierde kwartaal van 2022 in Nederland. Prijzen maakt de importeur spoedig bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
-
Positieve trend in verkoop occasions
-
Waarom je nu niet de handrem van je auto moet gebruiken
-
Chinese Cybertruck-concurrent wordt klaargestoomd voor Europa
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit