50 jaar Honda Civic: dit is de elfde generatie!
Honda introduceert dit jaar een volledig nieuwe Civic. Hij komt in één smaak naar Europa, en dit is ‘m!
Het is een bijzonder jaar voor de Honda Civic, want het model bestaat 50 jaar. In 1972 verscheen de eerste generatie, inmiddels zijn we aanbeland bij de elfde. Die komt, in tegenstelling tot voorgaande edities in één vorm naar Europa: als hatchback en met een hybride-aandrijflijn.
Vraag naar SUV’s
Waarom in één vorm? Honda is een relatief kleine speler op de Europese markt en kan het zich niet veroorloven om nog meerdere types op de markt te brengen. Helemaal niet van een hatchback als deze, want de vraag naar SUV’s is enorm.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367081_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
Buiten Europa levert Honda de Civic overigens als sedan, maar daar is in Europa geen vraag naar. Hier wil men geen SUV, maar juist een hatchback. En dat is weer een carrosserievorm die in de Verenigde Staten niet aanspreekt. Vandaar dat de Japanse autobouwer kiest voor twee carrosserievarianten van hetzelfde model.
Generator
De Civic komt in één vorm, maar ook met één aandrijflijn. Het gaat om de e:HEV, oftewel een hybride. Centraal staat een 2,0-liter viercilinder, die samenwerkt met twee elektromotoren. Onder de achterbank ligt een accupakket dat de elektromotoren van stroom voorziet, maar de viercilinder doet dat ook. De nieuwe Honda Civic is in vrijwel alle gevallen elektrisch aangedreven, want de viercilinder dient voornamelijk als generator voor de elektromotoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367076_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
Een efficiënte opstelling volgens Honda, want daardoor is een verbruik van ruim 1 op 20 haalbaar. Op papier, trouwens. De CO2-uitstoot komt neer op 108 gram per kilometer. En dat terwijl het systeemvermogen 184 pk bedraagt. Het klinkt op papier als een aantrekkelijke aandrijflijn, al is het natuurlijk erg interessant hoe dat straks op het asfalt zal zijn.
Honda Civic Type R
Eén aandrijflijn dus, al gaat het hier om de reguliere Civic. Honda brengt namelijk opnieuw een rasechte Type R, zonder enige vorm van elektrificatie. Over de specificaties houdt de autobouwer de kaken nog stijf op elkaar, maar het laat doorschemeren dat het gaat om een old school configuratie. Reken op een vermogen van meer dan 320 pk, want dat had de vorige Type R.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F367082_GLOEDNIEUWE_HONDA_CIVIC_e_HEV_LEVERT_STANDAARD_UITZONDERLIJKE_DYNAMIEK_EN.jpg)
De reguliere Honda Civic staat in het vierde kwartaal van 2022 in Nederland. Prijzen maakt de importeur spoedig bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hyundai Ioniq 6 doet het beter dan de Mercedes-Benz EQE
-
Deze occasion wil je: NSU Ro 80, Auto van het Jaar met wankelmotor
-
BMW M is op de Touring-tour: praktische M5 op komst
-
Duitsland tóch voor verbod verbrandingsmotor, maar…
-
De MG 4 is een nieuwe hatchback op een splinternieuw platform
-
McMurtry vs. F1 auto op Goodwood Hillclimb
-
Vanaf 2023 rijden met joystick, geen stuur en pedalen meer
-
Opnieuw drukte op de weg, boeren op pad naar Den Haag
-
DS 7 Crossback krijgt een nieuw uiterlijk én een nieuwe naam
-
Dit is de elektrische Volkswagen Passat die volgend jaar verschijnt
-
Deze landen willen in 2035 ook geen verbod op de verbrandingsmotor
-
Mercedes-Benz A-Klasse krijgt geen opvolger